петак, 15. октобар 2010.

"Godine u magli" kao grupa na Fejsbuku

Grupa Zbirka priča "Godine u magli" (Jovan Ristić) osmišljena je u cilju promocije istoimene knjige, koja će se pojaviti u izdanju Niškog kulturnog centra najkasnije do Međunarodnog beogradskog sajma knjiga.

Takođe je osmišljena kao sredstvo obaveštavanja u vezi sa napisima na ovom blogu.

Inspirisan internetskim predstavljanjem romana "Konstantinovo raskršće" Dejana Stojiljkovića i "Čovek koji je ubio Teslu" Gorana Skrobonje, Jovan se upustio u avanturu zvanu promovisanje sopstvene zbirke priča u sajberprostoru.

To je avantura iz najmanje tri razloga:

(1) Jovan iza sebe nema velikog, imućnog izdavača koji će mu napraviti sajt, posebno ne ONAKO dobro dizajniran sajt kakav su dobili Dejan i Goran.

(2) "Godine u magli" su mu prva knjiga proze.

(3) "Godine u magli" su zbirka priča.




Svako ko poznaje izdavačku industriju, zna kako izdavači gledaju na zbirke priča, posebno ako su debitantske. Kod komercijalnih izdavača gotovo je nemoguće ući sa kolekcijom kratke proze, i takav format dolazi u obzir samo ako je autor etabliran ili iza sebe ima makar jedan objavljen roman. Smatra se da se romani bolje prodaju, a u stvari je problem marketinške prirode: zbirke nisu zahvalne za reklamiranje: kod romana predstavljaš jednu priču a kod zbirke čitavu gomilu, pri čemu se stvari usložnjavaju kad iza gomile priča ne stoji poznato ime.

Sa debitanstkim zbirkama uglavnom rizikuju manji izdavači koje dotira država ili se snalaze na neki drugi način. Na žalost, tako dobijena sredstva nisu velika, pa se po pravilu štedi na tiražu i marketingu - sa očiglednim posledicama po plasman proizvoda.

Šta ostaje autoru nego da zasuče rukave i sam se upusti u širenje reči o svojoj knjizi. Taj posao možda deluje kao nemoguća misija, posebno u lošim finansijskim uslovima, ali - ovo je doba Interneta, koji kreativnim i vrednim ljudima nudi neslućene mogućnosti za promovisanje. Blogovi su, na primer, besplatan način za pokretanje sopstvene veb prezentacije pri čemu ona, zahvaljujući naprednim šablonima, može veoma da liči na klasičan veb sajt.

Jovana su uvek privlačile avanture - šta je drugo putujući Festival srpskog filma fantastike nego jedna velika avantura - te je odlučio da iskoristi sve mogućnosti blogovanja i fejsbukovanja kako bi pokazao da promovisanje jedne zbirke priča, uz malo inventivnosti, ne mora biti bauk.

Glavna Jovanova teza je da svaka priča može imati sopstveni život, i da se svaka može odvojeno predstaviti. Takav pristup, kroz koncept književnih tizera, on je već isprobao pomažući u promociji tematskih zbirki priča domaćih autora "Beli šum - antologija priča o televiziji" (Paladin, 2008) i "Istinite laži - priče o urbanim legendama" (Paladin, 2009), a sada ga, unapređenog, uz pomoć nekoliko prijatelja, primenjuje za sopstvene "Godine u magli".

Kao što su prvi posetioci već mogli da primete, www.godineumagli.blogspot.com na svaka dva tri dana predstavljaju po jednu Jovanovu priču, po redosledu iz zbirke (do sada su prošle "Godine u magli" i "Čovek na prelazu", uz obavezan odlomak (u tri slučaja moći će da se pročitaju cele priče), dodatne podatke i fotke-crteže kojima se priča ilustruje, naslovnice magazina u kojima su prvobitno objavljene, itd.

Biće tu i drugih napisa u vezi sa zbirkom, ali i nevezano sa njom - jer će Godineumagli.blogspot.com do daljnjeg služiti i kao autorov blog. Na kraju krajeva, krajnje je bilo vreme da ga pokrene.

Нема коментара:

Постави коментар