THREE
IMAGINARY BOYS
(Fiction,
1979 – prvi studijski album grupe The Cure)
Kris Pari (Chris Parry), muzički producent
poreklom sa Novog Zelanda, dobio je 1978. godine kasetu sa demo snimcima jednog
post-pank benda iz sumornog engleskog gradića Krauli. U pesmama 10.15
Saturday Night, Boys Don’t Cry, Killing An Arab i Fire In Cairo
mlade grupe The Cure, Pari je zapazio ozbiljan talenat, a već je imao profesionalnog
iskustva u otkrivanju muzičkih talenata, jer je radio taj posao za Polydor još od dana
kad se britanska pank scena formirala. Bezuspešno je ovog velikog izdavača pokušavao
da zainteresuje za The Sex Pistols i The Clash, ali mu je pošlo za rukom da
ugovori saradnju sa The Jam, Siouxsie and The Banshees i Sham 69. Imao je želju
da osnuje sopstvenu etiketu – vezanu distributerski za Polydor – kako bi na
svoju ruku mogao da angažuje bendove, bez natezanja sa korporativnim
zvaničnicima. Trojac iz Kraulija koji su činili gitarista/pevač Robert Smit
(Robert Smith), bubnjar Lol Tolharst (Lol Tohurst) i basista Majkl Dempsi
(Michael Dempsey), naterao ga je da ostvari svoju ideju, pa su The Cure postali
prvi bend koji je potpisao ugovor sa njegovom novom kompanijom Fiction. Pari je
bio ubeđen da su The Cure bolji konj za trku od već etabliranih The Jam, čije
je albume producirao za Polydor, i ubrzo ih je poveo u studio. Sa njim kao
producentom snimili su singl Killing An Arab (1978, reizdat 1979), koji
je odmah privukao pažnju javnosti. Nije, doduše, ušao na top liste, ali je
dobio pozitivne osvrte u štampi i stekao je neželjenu popularnost među rasistima
i ultranacionalistima iz Nacionalnog fronta zbog naslova pesme, koja samo prepričava
znamenitu scenu ubistva iz romana Stranac Albera Kamija. Kako bi se
zamajac publiciteta iskoristio, Pari je insistirao da The Cure objave i album. Oni
su, fakat, imali dovoljno pesama za to, a Pari je sačinio snimke i napravio
selekciju po sopstvenom ukusu. Autorski najistaknutijem članu benda, Robertu
Smitu, ovo nije bilo po volji jer su se u selekciji našli i probni snimci koje
nije predvideo za objavljivanje, a i smatrao je da izabrane pesme za album
nazvan „Three Imaginary Boys“ nisu ujednačenog kvaliteta. Smetao mu je i mistično
minimalistički omot, inspirisan potpunim odsustvom imidža članova grupe
(sa šminkanjem su počeli 1981, a sa nošenjem gotičkih frizura 1982. godine). Bend
je predstavljen frižiderom, usisivačem i lampom, a pesme nemaju nazive već je svaka
predstavljena simbolom. Kasnije će Smit mnogo gunđati u medijima na temu
kvaliteta ploče i omota, ali u vreme objavljivanja nije se suprotstavljao
Parijevim odlukama, jer su on i njegovi drugovi bili početnici u svetu muzičkog
biznisa. Britanska rok štampa je uglavnom dobro prihvatila rezultat, sa
značajnim izuzetkom NME-a čiji je istaknuti novinar, Pol Morli, napisao
negativan prikaz, kojim je, na duge staze, Smitu učinio uslugu jer ga je vaspitnom
ćuškom na vreme naučio samokritičnosti. Iako se „Three Imaginary Boys“ danas veliča
kao jedno od važnijih ostvarenja britanske post-pank scene s kraja sedamdesetih,
jasno je da se radi o nezaokruženom, neujednačenom ostvarenju benda na početku
karijere koji još nije našao fokus, i koji stilski i svirački ne stoji čvrsto
na nogama.
„Three Imaginary Boys“ – na kojem nema nijednog
Cure singla objavljenog te 1979. godine (Killing An Arab, Boys Don’t
Cry i Jumping Someone Else’s Train) – svoje najjače adute stavlja na
početak i na kraj. Ploču otvara minimalistički klasik 10.15 Saturday Night
a zatvara je podjednako ubedljiva naslovna pesma čija sumračna atmosfera
odudara od ostatka materijala. U 10.15 Saturday Night prepoznaju se prvi
odbljesci Smitove trejdmark paranoje i fasciniranosti prolaskom vremena: on čeka
devojku i pita se zašto je nema dok posmatra vodu kako kaplje iz česme. Kompozicija
se odlikuje kristalno čistim zvukom svih instrumenata i napetošću, stvorenu
naglim dinamičkim prelazima između tišine protkane hipnotičkim udaranjem po
čineli (kojim Tolharst imitira kapljice vode) i vrlo glasne svirke sa pevanjem
i režanjem gitare, što je producentska strategija koju će devet godina kasnije
koristiti Stiv Albini (Steve Albini) na Surfer Rosa, albumu prvencu grupe Pixies.
Završna pesma Three Imaginary Boys (zvanično završna, jer posle
nje dolazi skriveni, bezimeni bluz instrumental, koji će tek na CD-u biti
odvojen i imenovan kao The Weedy Burton) sa svojom turobnom
melanholičnošću predstavlja zametak jednih zrelijih, mračnijih The Cure koji će
se roditi na sledećem albumu. Ostale pesme se mahom mogu svrstati u popični post-pank
na tragu Buzzcocksa i Wire, nešto što Smit – koji jeste voleo Buzzcockse, ali
je čeznuo da mu bend zvuči kao Siouxsie and The Banshees – više nikad neće
snimati.
Bolji deo materijala je uglavnom na prvoj
strani ploče. Fire In Cairo je rani pokazatelj Smitovog izuzetnog
talenta za pisanje pop pesama. Podjednako efektna u svojoj pitkoj
minimalističnosti je Accuracy (pesma o lakoći s kojom se povredi neko
koga voliš); nesuđeni singl Grinding Halt je otresiti, pankerski ogled
na temu entropije, apatije i apokalipse; Object se prilično ubedljivo
vozi na distorziranoj gitari, snolika Another Day sadrži nešto
kompleksniju i slikovitiju liriku od ostalih pesama na ploči, stidljivo
najavljujući Smita kao jednog od darovitijih rok pesnika svoje generacije; Subway
Song je više horor priča nego pesma sa motivom iz urbane legende o ubistvu devojke
u londonskom metrou. Dok pozadinska muzika, začinjena usnom harmonikom, odlazi
u fejd-aut, prolomi se distorzirani vrisak da nacrta poentu.
Ostatak albuma čine zakrpe – istina,
zabavne zakrpe koje se kreću od nenamerno smešnih, preko duhovitih do uvrnutih.
Drugu stranu ploče otvara toliko-loša-da-je-dobra obrada Hendriksovog standarda
Foxy Lady. Ne samo što je to jedina obrada koja će se ikada naći na
nekom Cure albumu, već je to jedina Cure pesma koju nije otpevao Robert Smit –
za mikrofonom je bio basista Majkl Dempsi, a snimak nije bio predviđen za
objavljivanje, što se vidi i po tome što članovi pre svirke opušteno „brljaju“
po svojim instrumentima. Nešto bolja je monotona ali milosrdno kratka Meathook
u kojoj Smit peva kako se zaljubio u mesarsku kuku, pa još nekoliko desetina
puta ponovi naslov pesme. So What je dokument brzinske improvizacije: grupa
je ušla u studio sa kompozicijom za koju nije imala reči, pa je Smit otpevao deklaraciju
sadržine kesice šećera i prateću reklamu za kese sa ledom, uključujući datum
isteka ponude, i tome pridodao nekoliko Tolharstovih stihova. It’s Not You
je prosečna rokačina. The Weedy Burton je urnebesni raspad sistema, sa
amaterski nesigurnim, zbrkanim bubnjanjem – prvi i poslednji pokušaj The Cure
da sviraju bluz.
Iako neujednačena, „Three Imaginary Boys“
je neusumnjivo vredna ploča, koju među konkurencijom izdvaja pankerski iskren pristup.
Kris Pari se nigde ne trudi da popuni zvuk mladalačkog trojca i prikrije
njegove sviračke nedostatke, već daje sve od sebe da pokaže kako The Cure jesu
trojac, i to trojac sa jednostavnim a zanimljivim idejama, i da uživo zvuče baš
kao na ploči – bez nasnimljenih gitara i vokala. Ova ogoljenost radi u korist
benda čak i u slabijim momentima u kojima se oseća tehničko neiskustvo, pre
svega priučenog bubnjara Lola Tolharsta. Paradoksalno, uz svo poštovanje za
autorsku ličnost Roberta Smita i njegovo već solidno gitarsko umeće, glavni
junak „Three Imaginary Boys“ upravo je Tolharst. On ne radi ništa komplikovano
– ritmovi su mu dečje jednostavni – ali kako to radi je memorabilno i
savršeno se uklapa u stilski minimalizam The Cure. Njegovi udarci u bas bubanj,
doboš i činelu su snažni, i Pari, inače bivši bubnjar, ističe ih visoko u miksu.
U najboljim trenucima „Three Imaginary Boys“, Tolharstovo sviranje čelična je osnova
oko koje se pletu Dempsijeve melodične deonice na basu i Smitove igrarije sa
gitarom. Na potonja tri albuma, „Seventeen Seconds“ (1980), „Faith“ (1981) i „Pornography“
(1982), primitivna Tolharstova tehnika razviće se u nešto moćno i unikatno, a
Smit će od menadžera Parija preuzeti kontrolu nad zvukom benda i okrenuti ga ka
mračnijim vodama. The Cure će na tim pločama zadržati relativnu jednostavnost
izraza, ali nikada neće zvučati tako radiofonično kao na „Three Imaginary Boys“
i pratećim singlovima – na veliku žalost Parija, zaljubljenika u Smitovu
genijalnost za pisanje pop pesama. Tri godine kasnije, na Parijev nagovor, Smit
će se ponovo okrenuti tom svom daru, ali će „Three Imaginary Boys“ sa svojom
mešavinom post-panka i popa ostati anomalija u karijeri grupe.
BOYS
DON’T CRY
(Fiction/PVC/Elektra, 1980 – američka verzija prvog studijskog albuma)
U svom izvornom obliku, „Three Imaginary
Boys“ se 1979. pojavio u Velikoj Britaniji i Evropi, ostvarivši tek skroman
uspeh, a posle njega su iste godine objavljena dva singla, sa pesmama koje se
ne nalaze na albumu: Boys Don’t Cry i Jumping Someone Else’s Train,
oba u produkciji Krisa Parija. Boys Don’t Cry je bila Parijev favorit
još kad ju je čuo na Smitovoj kaseti sa demo snimcima. Uprkos dobrim kritikama,
pesma nije ni okrznula top liste u Britaniji, ali je na Parijevom rodnom Novom
Zelandu postala hit. U međuvremenu, Smit je pisao nov materijal, a bend je svirao
po Evropi i spremao se za kratku turneju po Americi. Za tamošnje tržište, Pari
je spremio izmenjeno izdanje prvog albuma, sa novim omotom i novim naslovom
„Boys Don’t Cry“, i pustio ga u prodaju u februaru 1980. godine, dva meseca pre
no što će The Cure objaviti novi album „Seventeen Seconds“ i održati svoje
prve, toplo primljene koncerte sa druge strane Atlantika, u Njujorku i Bostonu.
Pored sada čuvene naslovne pesme o nepokazivanju emocija kojem se muškarci uče od malena („Dečaci ne plaču“) „Boys Don’t Cry“ sadrži singlove Killing An Arab i Jumping Someone Else’s Train, kao i bolju polovinu pesama sa „Three Imaginary Boys“ (10.15 Saturday Night, Three Imaginary Boys, Fire In Cairo, Grinding Halt, Accuracy, Object i Subway Song), izvrsnu B stranu singla Boys Don’t Cry na temu seksualnih pomagala (Plastic Passion) i neobjavljenu pesmu World War. Kad se ta pesma gurne u stranu, „Boys Don’t Cry“ je ozbiljan napredak u odnosu na originalni britanski album, i upravo se ta američka verzija danas pojavljuje na listama najboljih rokenrol albuma kritičarskih autoriteta u SAD kao što su Kolin Larkin i časopis Roling stoun. I, zanimljivo, iako se na tamošnjem tržištu nije značajnije prodala, kao uvozni produkt je u Britaniji 1983. godine dosegla zlatni tiraž (100.000 primeraka), verovatno na krilima uspeha pop singlova The Walk i The Lovecats. Pesma Boys Don’t Cry („idiotski pop“, kako je Smit zove od milja) postala je hit tek 1986. godine, kada je reizdata na singlu u blago izmenjenoj verziji radi promovisanja kompilacije „Standing On A Beach/Staring At The Sea – The Singles“. Sve do pojave ove zbirke najvećih hitova benda, američka verzija prvog albuma bila je jedini način da se Boys Don’t Cry poseduje na dugosvirajućem vinilu. Kasnije objavljena CD verzija „Boys Don’t Cry“ poboljšana je u odnosu na vinilnu, jer umesto slabašne World War sadrži mnogo zabavniju pesmu So What sa originalnog britanskog „Three Imaginary Boys“.
Нема коментара:
Постави коментар