Četvrti deo
POSLE ŠESNAEST GODINA
TEŽINA BRENDIRANIH LANACA
Ne mala zasluga za
vaskrsavanje Stranglersa u prvoj polovini dvehiljaditih pripada, paradoksalno,
odbeglom Davitelju, Hjuu Kornvelu. Njegovi bivši drugovi bi na ovakvu sugestiju
verovatno reagovali sa gnušanjem, ali teško je poreći činjenicu da se
Kornevlova hit knjiga The Stranglers:
Song By Song (2001) pojavila u pravi čas za njih. Filmovi Snatch i Sexy Beast, sa pesmama Golden
Brown i Peaches, još su bili
„in“, a obnovljeno interesovanje Britanaca za pank i novi talas nije jenjavalo.
Kao što će jednom prilikom i sam Kornvel reći, rodila se spoznaja da je ta
muzika poslednja uistinu velika stvar koja se dogodila rokenrolu, i njeni
stvaraoci, nekadašnja
opasnost po britanski društveni poredak, sada su postali uvaženi članovi zajednice. Bivši pevač i gitarista Stranglersa, autentični
(anti)heroj tog vremena, ponudio je u Song
By Song svoje viđenje onog što se dešavalo na uzavreloj pank sceni
sedamdesetih, i ta knjiga, koju je on u
formi intervjua priredio u saradnji sa rok novinarem Džimom Djurijem, dobila je
veliki publicitet i dobro se prodavala.
Pored činjenice da je
Kornvel relevantan i kredibilan svedok ključnih momenata iz istorije britanskog
panka, što je za ovakvo štivo naročita reklama, uspehu Song By Song je, čini se, doprinela i
koncepcija knjige. Bila je orijentisana na muziku - ono što je
Stranglerse u samom početku odvajalo od otresite ali svirački nepotkovane
konkurencije. Fanovi Davitelja uvek željni trivije dobili su obilje informacija
o svakoj pesmi benda iz vremena dok je Kornvel bio član: kako su
nastajale, šta ih je inspirisalo, da li je, na primer, tačno da je nežni valcer
Golden Brown zapravo pesma o heroinu, itd. Povrh svega, Song By Song je za mnoge čitaoce bila
prilika da saznaju Kornvelovu stranu priče o razlazu sa Burnelom, Grinfildom i
Blekom od kojeg se bend nikada neće sasvim oporaviti, ali od kojeg ni sam
Kornvel nije izvukao naročitu korist, uprkos neskrivenoj ambiciji da se iskaže
kao samostalan autor. Štaviše, njegovi solo albumi – koji su, ruku na srce,
pokupili gotovo sve od duha originalnih Stranglersa – nisu mogli da se
približe čak ni mizernim rezultatima prodavanosti albuma Written In Red (1997)
i Coup de Grace (1998) iz kasnijeg
dela karijere njegovog bivšeg benda. Da stvar bude poraznija, ova dva žestoko
kritikovana ostvarenja, daleko najslabija u istoriji Stranglersa, provela su
makar nedelju dana na britanskoj top listi, dok nijedan Kornvelov album,
ma koliko hvaljen, nije uspeo da dođe na nju – što uključuje i medijski
eksponirani Hooverdam (2008), čiji se zvuk u dobroj meri oslanja na
zaostavštinu benda. Čarobna, muževna boja glasa jednostavno
nije mogla da nadomesti prepoznatljivost robne marke Stranglersa, a ona je
opstala i zadržala vitalnost duže no što je iko početkom devedesetih mogao da
pretpostavi, uključujući samog Kornvela, koji je pogrešno verovao da će bend
posle njegovog odlaska prestati da postoji.
U AMERIČKOM PREDSOBLJU
Gitarista i glavni pevač
Stranglersa počeo je da „švrlja“ još 1979. godine, kada je posavetovan da pokrene solo karijeru za
slučaj da pank i nju vejv izgube na popularnosti, a samim tim i njegov bend.
Kornvel je pucao visoko:
u tandemu sa bubnjarem Robertom Vilijamsom (Williams), saradnikom Kapetana Bifharta (Captain
Beefheart) snimio je – uz podršku Ijana Djurija (Ian Dury) i muzičara iz benda
Frenka Zape (Frank Zappa) – eksperimentalni gotski album Nosferatu, ostvarenje koje je dobilo dobre kritike
da bi gotovo odmah bilo zaboravljeno, a jedini momenat sa ove intrigantne ploče
koji je na neki način došao do šire publike – makar one koja je volela
Stranglerse – jeste singl White Room.
Ova radikalna obrada standarda grupe Cream dobila je promo klip u gotskom stilu
koji se pojavio kao bonus na video kompilaciji Stranglersa The Old Testament
(1994).
Iste godine kad se
pojavio Nosferatu, Žan Žak Burnel je objavio sopstveni solo album Euroman
Cometh, koji je komercijalno prošao bolje nego kolaboracija Kornvela i
Vilijamsa. Mnogo godina kasnije, u intervjuu za Louder Than War (2011), Burnel
će sugerisati da je ova činjenica bila među faktorima koji su negativno uticali
na njegov i Kornvelov odnos.
U međuvremenu, Stranglersi su sa albumom The Gospel According To The Meninblack
– čiji je NLO koncept smislio Kornvel –
nadmašili Nosferatua po
ekstremnosti i ekscentričnosti, ali čak i sa tako neshvaćenom, kriptičnom
pločom nisu mogli da promaše britanski top 10. Potom su Stranglersi elegantno
prešli u mejnstrim sa albumom La Folie, dobivši 1982. godine hit karijere u
valceru Golden Brown (i za njega
nagradu Ajvor Novelo) pa je prilično jasno zašto se Kornvel još zadugo nije
odvažio na sledeći solo izlet.
To se dogodilo tek pošto
je ploča Dreamtime (1986)
izneverila komercijalna očekivanja kompanije Epic, benda a naročito Kornvela,
koji je verovao da će taj album probiti Stranglerse u Americi. On je iste
godine, za potrebe animiranog filma nuklearne katastrofe When The Wind Blows (1986), otpevao pesmu Facts And Figures. I nije se nimalo proslavio – bila je to, po
nepodeljenom mišljenju kritčara, daleko najslabija stvar na saundtreku, na
kojem su učestvovali Dejvid Bouvi (David Bowie), Rodžer Voters (Roger Waters),
te grupe Genesis i Squeeze. Facts And
Figures je dodatno razočaravala zbog zapanjujuće konfekcijskog zvuka, sasvim suprotnog od onog
koji su gajili Stranglersi čak i u svojoj mejnstrim fazi.
Kornvel nije naučio ništa
iz ovog debakla kada je za kompaniju Virgin snimio solo album Wolf (1988). Plesni pop izraz,
razblažena, šljašteća produkcija i kičerska naslovnica u duhu osamdesetih
izrazito su odudarali od predstave koju je javnost imala o Kornvelu,
ostavljajući utisak da autor jedino želi da pošto-poto postane zvezda u SAD.
Singl Another Kind Of Love, sa ambicioznim spotom u Sledgehammer stilu (režirao ga je češki animator Jan Švankmajer), imao je uspeha na
američkim radio stanicama, ali album se prodavao očajno, uz vrlo negativne
kritike, i baš kada se Kornvel spremao za američku solo turneju, Virgin je
prekinuo saradnju sa njim.
Satisfakcija je došla sa
druge strane: sa zapaženim uspehom se okušao kao glumac u filmu Pitera
Ričardsona (Peter Richardson) Eat The Rich (1987) i u BBC-jevoj hit
seriji Screen Two (1988). Onda je i Stranglersima krenulo nabolje sa
živim albumom All Live And All Of The
Night (1988), čija je prodaja premašila sve što su snimili posle 1979.
godine. Prateći singl, obrada Kinks klasika All Day And All Of The Night, postao je veliki hit, popevši se na sedmo
mesto britanske top liste. Činilo se da se bend vraća na nekadašnje
komercijalne staze, pa je Epic za potrebe albuma 10 (199o) uložio novac
u skupog američkog producenta Roja Tomasa Bejkera. Međutim, 10 se pokazao kao
još jedan neuspeli pokušaj Stranglersa da osvoje Ameriku, a tikva između
Kornvela i ostatka benda definitivno je pukla. Mnogo godina kasnije, Žan Žak
Burnel će izjaviti za BBC (2000) da nije bio svesan, sve do Kornvelovog
odlaska, do koje mere je njegov dugogodišnji saradnik i prijatelj postao
ozlojeđen i koliko je zapravo bio ambiciozan.
KAKO POBEĆI OD BUMERANGA
Još dok je bio u
Stranglersima, Kornvel je počeo da piše pesme sa Rodžerom Kukom, jedinim Britancem koji je primljen u Nešvilsku kuću slavnih kompozitora. Kuk je u šezdesetim godinana
prošlog veka, pre no što se preselio u
SAD, bio polovina slavnog kompozitorskog tima Kuk-Grinavej, čija je pesma Something's Gotten Hold Of My Heart bila veliki hit
za Džina Pitnija (Gene Pitney) i Marka Almonda (Marc Almond). Povremeno je dolazio u domovinu, a sa gitaristom i pevačem Davitelja
uspostavio je kontakt preko Kornvelovog izdavača. Budući da im je zajedničko
pisanje išlo odlično, došli su na ideju da snime ploču, a kada se Kornvel
oslobodio Stranglersa, u društvo su primili trećeg čoveka, Endija Vesta (Andy West), i formirali grupu CCW – što je skraćenica od
početnih slova njihovih prezimena. Istoimeni album, na kojem su ravnopravno
učestvovali kao kompozitori i pevači, izdali su 1992. godine. Za singl i video
spot izabrana je pesma Sweet Sister, koju
je pevao Kornvel. Album je, međutim, doživeo težak fijasko. Po Kornvelovim
rečima, bio je štampan samo u 4.000 primeraka i nikada nije dobio šansu da
zaživi. Do dana današnjeg nije reizdat.
Kornvel, koji je po
sopstvenom priznanju bio gnevan zbog toga što su Stranglersi nastavili da
postoje, ponovo se okrenuo solo karijeri, ali je na turnejama odbijao da svira
pesme starog benda. „Činjenica da su nastavili nije bila od pomoći, jer je to
značilo da postoji više od jednog izvođača starog materijala“, ispričao je
Kornvel sajtu Metro.co.uk (2002). „Tokom nekoliko godina namerno nisam izvodio
nijednu pesmu Stranglersa zato što su oni i dalje svirali.“ A HIS magazinu
(1997) je kazao: „Šetao sam se naokolo tokom poslednje turneje i video postere
sa natpisom Hju Kornvel – bivši Davitelj.
To je stvarno iritirajuće, jer me obavezuje da sviram te pesme, a ja to ne
želim više da radim. Ne želim da se oslanjam na njih; isuviše je lako oslanjati
se na stari materijal. Želim da sviram hitove sutrašnjice...“
Ali, za njega nije bilo
nikakvih hitova. Fantastični singl Story
Of He And She (1993), koji priziva najlepše momente sa Dreamtime, bio bi
verovatno na top listama da je izašao pod firmom Stranglersa. Ovako je ispao
ćorak, kao i prateći solo album Wired, koji je još imao nesreću da je počeo da
nastaje pod kapom jednog izdavača a da je završen pod kapom drugog, što je
dovelo do sudskog spora. To je, opet, drastično odložilo objavljivanje albuma van Evrope, pa se Wired pojavio u SAD tek
1999. godine, pod nazivom First Bus To Babylon.
U muzičkom smislu, Wired
je bio korak napred za Kornvela – zvučao je tvrđe i ubedljivije u odnosu na
mlaki Wolf. Uz biser Story Of He And She
i drugi singl My Kind Of Love, tu je
bila i Wasted Tears, pesma koju je
Kornvel spasao sa CCW albuma. Međutim, produkcija je tu i tamo bila zašećerena
i kalkulantska, kao na Wolf, a povremeno i jeftina.
Tu grešku je Kornvel
ispravio na sledećem solo albumu Guilty (1997), koji mu nije doneo bog zna kakvu finansijsku satisfakciju, ali mu je vratio
samopouzdanje. Bio je to umetnički trijumf o kakvom su njegove bivše kolege sa Džonom Elisom i
Polom Robertsom u postavi mogle samo da sanjaju. Udruživši se ponovo sa Lorijem
Latamom (Laurie Latham), od čijih su
producentskih i aranžerskih umeća Davitelji veoma profitirali na ploči Aural Sculpture (1984), Kornvel je napravio
najbolji Stranglers mejnstrim album koji Stranglersi nisu snimili, kao i svoje,
za sada, najkvalitetnije izdanje. Pesme
sa Guilty poput Black Hair Black Eyes
Black Suit, Nerves Of Steel, Long Dead Train, Torture Garden i odličnog singla One Burning Desire postale su stalni deo Kornvelovog koncertnog
repertoara, u koji su u to vreme počele da se uvlače stvari njegovog bivšeg
benda.
„Najednom sam shvatio da
je vreme da opet zaronim u staru pesmaricu, pošto sam bio umešan u svaki njen
deo“, ispričao je Kornvel koji je i dalje sanjao da nadmaši slavu Stranglersa,
pa je govorio po medijima kako je on
„megalomanijak koji prosto želi da proda gomile ploča i dominira svetom.“
(intervju Bobu Gurliju, 1999).
Povratak staroj
„pesmarici“ – koju će Kornvel vremenom sve više eksploatisati i vezivati je za
svoje ime – dogodio se u vreme albuma Guilty,
kada se on, kako kaže, vratio sviranju gitare,
što ukazuje – uz neke njegove kasnije izjave – da je posle odlaska iz
Stranglersa poprilično izgubio samopouzdanje.
„U to vreme čak nisam
svirao gitaru, a Lori (Latam) mi je kazao: 'Radiću ti ovu ploču samo ako ponovo
počneš da je sviraš', pa sam ponovo počeo, a kad se to desilo, bio sam pozvan
da održim neki akustični koncert, i pomislio sam, pa ako ću da ga radim, ima da
odsviram neke od starih pesama Stranglersa, i sviranje tih pesama u akustičnoj
verziji ponovo me je upoznalo sa njima, i odjednom sam shvatio koliko su te
pesme dobre, i da su vredne ponovnog sviranja i otkrivanja“, ispričao je
Kornvel u intervjuu Sari Sevidž (Sara Savage) iz 2011. godine
PREKINUTA VEZA
Period Kornvelovog
distanciranja i ponovnog zbližavanja sa zaostavštinom Stranglersa poklapa se sa
pokušajima Žana Žaka Burnela da održi kontakt sa odbeglim članom benda i, kako
Burnel ističe, svojim mentorom iz vremena kada su Davitelji počinjali (kao
drugog mentora, Burnel spominje Vilka Džonsona (Wilko Johnson) iz grupe Dr
Feelgood, koja je značajno uticala na britanske pankere). Kornvelova verzija
priče, izneta u magazinu HIS (1997) isuviše je uljudna, neiskrena i protivrečna
njegovoj izjavi da „ne zna šta bi pričao sa Stranglersima.“ Navodno, on i
Burnel su imali dosta međusobnih
kontakata u danima posle
razlaza, jer je basista bio „poprilično angažovan oko magazina Strangled“.
Kornvel u HIS-u nije spominjao da se sa bivšim bendom godinu dana natezao oko
svoje muzičke opreme (o tome će pričati tek 2012!), niti je govorio o ne baš
prijatnom susretu sa Burnelom u Kembridžu, koji je udesio Kornvelov tadašnji
menadžer Ijan Grant sa namerom obnove originalne postave (podatak iz knjige Song By Song), već je samo kazao da su Stranglersi u međuvremenu „postali vrlo
zaposleni, a on postao zaokupljen“ svojim solo projektom, pa nije odgovarao na
Burnelove poruke. Da li nije stizao ili nije želeo, na čitaocu je da prosudi.
„Prolazio je on idući na
koncerte i ostavljao mi poruke“, kazao je Kornvel HIS-u, „ali ja nisam bivao
kod kuće. A kad bih se vratio, zatekla bi me poruka stara nedelju dana. Džon
(Burnel) me je obavestio o tužnoj smrti Hansa Vormlinga (Warmling) (prvi klavijaturista Stranglersa koji je
otišao 1975; koautor hita Strange Little Girl; udavio se na pecanju u oktobru 1995.
– prim. aut). Bilo mi je drago što me je nazvao i rekao mi to, ali ja opet
nisam bio tu, samo sam dobio poruku. Nema me ovde preterano. Ovde na selu
provedem tek po par dana nedeljno.“
U intervjuu vebzinu
Stubble (1999), Kornvel je smušeno opisao čuveni telefonski razgovor sa
Burnelom, koji je duboko ozlojedio njegovog bivšeg partnera za pisanje pesama;
razgovor za koji Burnel tvrdi da se završio tako što je Kornvel izjavio da
treba pustiti stvari da budu kakve jesu a potom mu spustio slušalicu.
„Džon me je vrlo uljudno
pozvao pred Božić (decembar 1998) da mi ga čestita. Hteo je da se nađemo, da
odemo na večeru, a ja sam mu kazao: 'Ne mogu sebi da priuštim bilo kakve
glasine o pokretanju zajedničke turneje (u sklopu Stranglersa). Ne mogu to sebi
da priuštim u ovom trenutku. Jednostavno ćeš morati da sačekaš. Koliko god da
to želim, ne smeju mi se pojaviti takve glasine, jer jednostavno nema načina,
posle devet godina rada na ovome; ne trebaju mi nikakve glasine jer to neće
izaći na dobro, i znaš...' I dalje dobijam poruke od njih, ali... tokom godina
oni su... u početku su bili ogorčeni, a ja to ne mogu da shvatim, jer sam ih
ostavio kako treba. Čovek bi pomislio da su s godinama razumeli...“
„On (Kornvel) neće da ode
na piće sa mnom“, žalio se Burnel magazinu Mojo (2002). „A ja bih voleo da odem
na piće sa njim. Da mu se zahvalim... za mnoge stvari. Postao je opsednut
sobom, ogorčen i ciničan. A bio je tako sjajan lik.“
U godini kada su
objavljeni Guilty i Written In Red (1997), novinar Dejvid Bakli, poznat
po hit biografijama Dejvida Bouvija, R.E.M, Brajana Ferija i Eltona Džona,
objavio je knjigu No Mercy o svom
omiljenom bendu – Daviteljima. Pripremajući je, prvo je intervjuisao Burnela,
Bleka, Grinfilda, Robertsa i Elisa da bi se na kraju obratio Kornvelu. Bakli
kaže da je sa bivšim gitaristom Stranglersa saradnja išla teže i da je problem
bilo to što je prvo pričao sa njegovim nekadašnjim drugovima. Svejedno, Bakli i
Kornvel su se našli i tri dana razgovarali za potrebe No Mercy. Kornvel je kasnije ispričao da je Bakli „ubacio njegov
doprinos“, ali da je pre toga „najveći deo knjige već bio završen.“
„Pročitao sam je kada se
pojavila. Mada je faktografski bila tačna, u smislu kad se šta dogodilo, nije
bilo ničeg o muzici. Mislim da je (Bakli) u tome omašio. Zato sam uradio knjigu
Song By Song, koja je bila o muzici“,
rekao je Kornvel sajtu This Is Pop (2011).
No Mercy
je u međuvremenu nestala sa tržišta, a autor na svom sajtu www.david-buckley.com tvrdi da nepostojanje
novog izdanja proističe iz „veta izvesnog bivšeg člana (Stranglersa) čije su
knjige takođe na tržištu.“
Kada je objavljena,
knjiga The Stranglers: Song By Song
se pokazala kao daleko značajnije pojavljivanje Hjua Kornvela u javnosti nego
bilo koji njegov solo album, uključujući izdanja koja su objavljena posle Guilty.
Ponovo u produkciji
Lorija Latama, 2000. godine se pojavio Hi Fi, kvalitetan album koji ipak ne
doseže standarde svog prethodnika, a pamtiće se po pesmama kao što su Leave Me Alone, The Prison's Going Down i The
Big Sleep). Dve godine kasnije izašla je Footprints In The Desert, šarolika kompilacija neobjavljenih
Kornvelovih snimaka iz devedesetih godina, da bi se 2004. – onda kad su se
Stranglersi trijumfalno vratili sa albumom Norfolk Coast i hit singlom Big Thing Coming – u prodaji našlo novo
studijsko izdanje Beyond Elysian Fields. Ovo neočekivano smireno, skoro
akustično ostvarenje podsetilo je publiku na Kornvelovu ljubav prema
stvaralaštvu Reja Dejvisa (The Kinks), a još više prema kompozitorskom stilu
Boba Dilana (The Story Of Harry Power,
remek delo Henry Moore). Međutim, ni
kvalitet pesama poput beatlesovske Under
Her Spell ni emotivna ubedljivost vokala, ni produkcija proslavljenog
Tonija Viskontija (Dejvid Bouvi, T-Rex, Wings, The Stranglers – La Folie), nisu
doprineli da Beyond Elysian Fields izađe iz anonimnosti. A iste te godine, o Kornvelu
se opet dosta čulo u javnosti, i kao 2002. godine, to je više bilo zbog njegovih
pisanija i veza sa starim bendom nego zbog nove muzike koju je stvarao –
objavio je, naime, autobiografiju Multitude
Of Sins, sa indikativnim podnaslovom: Golden
Brown, The Stranglers and Strange Little Girls.
Burnel, osokoljen uspehom
albuma Norfolk Coast, dočekivao je Kornvelove izjave i postupke na nož, ukazujući
na činjenicu da čovek koji do skora nije želeo da ima ništa sa nekadašnjim
bendom sada eksploatiše slavu Stranglersa.
„Cinično mi je to što je
obradio No More Heroes i što je
stavio Golden Brown na B stranu
singla, a pre samo 10 godina, kada su mu ljudi na koncertima tražili da svira
pesme Stranglersa, on im je govorio da ako žele da čuju jebene Stranglerse
treba da odu da ih gledaju“, rekao je Burnel za sajt Punk 77 (2005).
„Poslednji album (Beyond
Elysian Fields) je prodao u 700 primeraka. Nedovoljno da se plati hipoteka
(...) Sada čujem da govori u fazonu, 'O ne, nemojte nikad otpisati moj povratak
u Stranglerse'. E, jebeno smo otišli dalje. Bila bi to izdaja Pola (Robertsa),
koji je kroz tolika sranja prošao u poslednjih 16 godina.“
ODLAZAK ZLATNOG DEČKA
Taj isti Pol Roberts je,
međutim, bivao sve nezadovoljniji i spremao se da uradi ono što je Burnel, u
slučaju Kornvela i Elisa, nazvao upravo – izdajom.
Iako su posle Norfolk
Coast i publika i kritika konačno imali hvale za njegov vokal, Robertsa je bolelo
ono što se spolja nije videlo – smanjeno interesovanje ostalih Davitelja za
njegove muzičke ideje. U takvoj situaciji, Roberts se sve više posvećivao solo
projektima: grupi Faithbend – koja je promenila ime u Soulsec – i još jednom
njegovom bendu, koji je isključivo svirao obrade Santane. A kada je u decembru
2005. godine doživeo saobraćajnu nesreću, koja ga je zamalo koštala života,
počeo je da preispituje ostanak u Stranglersima.
U međuvremenu, bend je
objavio živi album Coast To Coast, suvenir sa izuzetno uspešne Norfolk Coast
turneje, i na krilima pozitivne energije počeo da sprema šesnaesti studijski album, Suite XVI. Dok se Roberts ubrzano
hladio, snimanje je uveliko trajalo, uz povećane apetite ostala četiri člana,
osokoljenih uspehom prethodnog ostvarenja i kontinuiranom podrškom EMI-ja.
Dodatan vetar u leđa bio je entuzijazam gitariste Beza Vorna, koji se kao
kompozitor i muzičar odlično dopunjavao sa Burnelom, i sa njim sve više
postajao prijatelj. Ako se izuzmu poodmakle godine Burnela, Bleka i Grinfilda, sve
je ličilo na vreme kada je Kornvel bio u bendu, što je vrlo očigledno
inspirisalo i muziku: njen stil je sada definitivno bio zagledan u doba najveće
slave Stranglersa. Ništa od toga nije inspirisalo Robertsa, koji se među
Daviteljima, po sopstvenom priznanju, uvek osećao kao usamljenik i stalno se
borio sa sindromom zamene. Kako je sam jednom izjavio, „lakše je, izgleda,
zameniti Mika Džegera nego Hjua Kornvela.“
U junu 2006. godine,
Stranglersi su saopštili da je Roberts napustio grupu i da je razlaz bio
„prijateljski“. To je potvrdio i Roberts, ali s obzirom da se sve desilo u
poodmakloj fazi snimanja Suite XVI, i da je bend saopštio da neće tražiti
zamenu već da nastavlja kao kvartet – sa Bezom Vornom kao gitaristom i glavnim
pevačem – bilo je očigledno da su nečija osećanja vrlo povređena, i da se taj
neko sasvim ispravno osetio suvišnim.
Prvo Burnelovo javno reagovanje (u vebzinu
Burning Up Time) sadržalo je očiglednosti, uz nekoliko čudnih formulacija: „Pol
je imao druge stvari, poput Soulseca i njegovog Santana benda. Očigledno je bio
frustriran u Stranglersima, i sada može da nastavi sa svojim ambicijama.
Takođe, nijedna njegova pesma nije prihvaćena za novi album... Mislim, svi smo
strpali svoje pesme u lonac za topljenje, uvek smo to činili kako bi radili na
njima, ali to se nije dešavalo sa njegovim pesmama. Manjkalo je njegove
posvećenosti.“
Dakle, Robertsove pesme
nisu prihvatane, a očekivalo se da će u lonac uskočiti same.
Ipak, mnogo je
indikativnija izjava koju je Bez Vorn dao sajtu Punk77: „Pol je otišao
kada su koncerti bili zakazani i kada je dve trećine albuma bilo gotovo. Zateklo nas je, a
Stranglersi na to reaguju veoma dobro... Ne želim da kažem previše. Došlo je do
kraja... Voleo bih da mislim kako ćemo, kada se prašina slegne, i dalje moći da
budemo prijatelji. Njegov odlazak je bio prijateljski. Nije bio izbačen niti
otpušten. Bila je to prosto serija događaja. Kada je otišao bio sam šokiran,
ali ne i potpuno iznenađen. Ne mislim da će želeti ponovo da se priključi.
Slažemo se veoma dobro bez njega (i to ne kažem u negativnom smislu). Bilo je
prijateljski, i dobio je kompenzaciju. Pitali smo ga da li želi da ostane, a on
je izrazio želju da ode. Neću reći ništa loše, jer on mi je drug. Način na koji
se to dogodilo bio je pomalo neočekivan i iznenadan, ali na posletku, bila je
to grudva koja se valjala; kulminacija stvari, i što ih više stavljaš pod
reflektore, sve više postaju prenaduvane.”
Roberts
je za agenciju TalentBox (2008) rekao da je „izgubio glas u kolektivu”. Takođe
je sugerisao šta bi moglo da bude
razlog kompenzacije koju spominje Vorn: „Basista i gitarista su iz nekog
razloga nastupali bez mene, pa sam shvatio da mi je bolje da potražim drugi
posao. Haha!”
U izjavi za The Argus (2015), Vorn je, pak, implicirao da su se promene desile kao posledica Robertsovog nezadovoljstva. Rekao je da pevač uoči odlaska „nije bio srećan", da je bilo „trvenja" i „mnogo zle krvi", zbog čega je on „često kasnio na probe." „A momci nisu želeli da zgubidane čekajući, pa bismo svirali sa mnom kao zamenom za pevača", kazao je Vorn i dodao: „Sećam se da sam razmišljao kako uživam u tome."
U izjavi za The Argus (2015), Vorn je, pak, implicirao da su se promene desile kao posledica Robertsovog nezadovoljstva. Rekao je da pevač uoči odlaska „nije bio srećan", da je bilo „trvenja" i „mnogo zle krvi", zbog čega je on „često kasnio na probe." „A momci nisu želeli da zgubidane čekajući, pa bismo svirali sa mnom kao zamenom za pevača", kazao je Vorn i dodao: „Sećam se da sam razmišljao kako uživam u tome."
Roberts
je izjavio TalentBoxu da mu je bilo „potrebno da radi više i da isproba neke nove ideje”, ali da
to nije bila stvar koju su ostali članovi „stvarno želeli”. Naime, Robertsu se
nije sviđalo to što se Stranglersi okreću neoklasičnom stilu. „Norfolk Coast je
u svoje vreme bio prava stvar, ali, pomalo je bio kopija... Ne mogu da
prihvatim kopiju onog što su Stranglersi bili 1977. i 1981. godine i da
nastavim da pišem u okviru istih tih ideja. To nisam ja.”
Ipak,
razlaz je obe strane učinio srećnim, i obe su jedna drugoj odale poštovanje.
„Da
nije bilo Pola, sumnjam da bismo nastavili da postojimo nakon što je Hju
otišao”, rekao je Burnel u Burning Up Time, a Roberts je na delu pokazao ljubav
prema bivšem bendu – uz distancu prema položaju koji je imao u njemu. Na jednom
video snimku iz 2009. godine, Roberts luta Londonom i svira pesme Stranglersa
na akustičnoj gitari. Dok sedi ispred nekog gej kluba i izvodi Straighten Out, nosi majicu sa natpisom
„Hju Kornvel”. Prekida svirku i kaže: „U stvari, dojadilo mi je da budem Hju
Kornvel.” U
sledećoj sceni nosi majicu “jebeš” i svira – Something Better Change.
Promena je, ironično,
bila u Robertsovom okretanju solo karijeri i glumi – baš kao što je to uradio
njegov slavni prethodnik u Stranglersima. Roberts
je u njegovoj senci proveo 16 godina, i sa njim je čak podelio isti staž u
grupi. (Kornvel: „Baš kada je (Roberts) trebalo da postane onaj koji je u bendu
duže od mene – on je otišao. Pomislio sam, da je samo mogao da ostane još šest
meseci, postao bi pevač Stranglersa sa najdužim stažem. Ali nije, morao je da
otperja.”). Da stvar bude smešnija, Roberts je otišao iz Stranglersa tokom
snimanja njihovog 16. studijskog albuma.
Ako
sa Soulsecom nije napravio neku karijeru, pozorište mu je odlično leglo. Malo
je pantomimičar u predstavama za decu, malo peva u mjuziklima i kabaretskim
predstavama. Ima ga i na televiziji.
Povremeno
nastupa sa Džonom Elisom. Tada sviraju najbolje od pesama koje su zajedno napisali dok
su bili u Stranglersima – Heaven Or Hell,
Sinister, Golden Boy, In Heaven She
Walks...
Sa
bivšim bendom se ne viđa, ali je tu i tamo u kontaktu sa Dejvom Grinfildom, kao
i sa Džetom Blekom, koji mu je, kako kaže, bio najbolji drug u grupi. Burnel se
žali da Roberts više ne razgovara sa njim i Vornom i govori kako ne razume
zašto je on ogorčen kad je mogao da izabere ostanak u Stranglersima.
Mesec
dana pošto je Roberts otišao, Sony je na tržište izbacio kompilaciju sa
novim-starim nazivom The Very Best Of The Stranglers. Ona je značajna samo po
tome što je prva „priznala” da je bend posle 16 godina slave nastavio da postoji
bez Kornvela. Taj nastavak, takođe 16 godina dug, predstavljen je jednom jedinom
pesmom – Big Thing Coming – u kojoj
večiti „novi” pevač, tj večita zamena za Kornvela, čak i ne liči na sebe, već na
– Burnela.
Ljubitelji
Stranglersa uglavnom ne žale za Robertsom. On pak tvrdi da je konačno našao
sebe. I čini se da mu dobro ide.
SVITA ZA SLATKIH ŠESNAEST
Robertsov
odlazak u poslednjoj trećini snimanja Suite XVI odložio je objavljivanje albuma
za nekoliko meseci. Za to vreme, grupa je uklonila Robertsove vokale i
nasnimila Vornove i Burnelove. Kada je Suite XVI izašao,
kritike su bile pozitivnije od onih koje je dobio vrlo hvaljeni Norfolk Coast.
Većina starih ljubitelja Stranglersa bila je oduševljena – čak i oni koji su
1990. godine otpisali grupu bili su puni pohvala – a pevački pristup Beza Vorna
naišao je na posebno odobravanje. Svakako da Vorn nije imao unikatnu boju glasa
kao Kornvel, niti raspon oktava kao Roberts, ali je njegov vokal bio
osvežavajuće nerazmetljiv a funkcionalan. Umeo je po potrebi da deluje i
preteće i toplo i agresivno i sugestivno, i što je najvažnije, taj vokal je bio
u saglasju sa muzikom Stranglersa, koja je na Norfolk Coast povratila oštricu
iz vremena panka i postpanka, a na Suite
XVI – usled nadahnute međuigre gitare i klavijatura – čak i razigranu
maštovitost kakva je krasila album The Raven.
Sa
novim glavnim vokalom, koji je davno izgubljene kockice (uglavnom) vratio na
mesto, oživeli su, u izvesnoj meri, i dobri stari crni humor i inteligentna
lirika – bitni sastojci magije Stranglersa koji su se takođe izgubili sa
Kornvelovim odlaskom. I, na svu sreću, grupa se nije potpuno okrenula
oživljavanju starog zvuka, koje je, ruku na srce, uočljivije na Suite XVI nego
na Norfolk Coast (na primer, u agresivnoj Summat
Outtanowt Burnel pankerski riče i tretira bas u dlaku isto kao na prve
četiri ploče), ali ne ostavlja utisak robovanja nostalgiji. Naime, pored
neoklasičnih trenutaka (izvanredni singl Spectre
Of Love, Soldier's Diary), dobro
poznatog eklekticizma – koji je ovde, uz latino ritmove (Anything Can Happen) iznedrio i jedan kantri-vestern a la Džoni Keš
(I Hate You) – i koketiranja sa
mejnstrim rokom (She's Slipping Away,
Bless You, Barbara), tu su i momenti blistave inovativnosti, u smislu umeća
da se drugi žanrovi i trendovi interpretiraju na unikatno strenglersovski način,
ali i da se elementi iz sopstvene zaostavšine unapređuju inteligentno, zrelo i
moderno. Uvodna, žestoka Unbroken
varira, prilično uvrnuto, muzičke motive iz Nirvaninog generacijskog bisera Smells Like Teen Spirit (ili su to možda
ipak Pixies?), dok Vorn peva Oooh baby
slap my fire/I'll wear these suspenders if it gets you high. U završnoj Relentless, na kornvelovskoj boji gitare
iz vremena The Raven gradi se atmosfera špageti vesterna, koja je istovremeno u
službi zarazne pop strukture i sumornog pogleda na starenje koji Vorn servira
na ivici šapata. Relentless je njegov
kompozitorski i aranžerski trijumf, i sasvim opravdano se smatra najboljom
pesmom koju su Stranglersi snimili posle Kornvelovog odlaska. Iako je Spectre Of Love s pravom izabrana za
singl (popela se na 57. mesto britanske top liste i dosta se vrtela na radiju),
prava je šteta što EMI nije skinuo još neki singl, pre svega ovaj Vornov biser,
koji se, kao i Unbroken, našao među
pesmama koje bend stalno izvodi na koncertima, uprkos konkurenciji starih
hitova.
LINK KA POSLEDNJEM NASTAVKU
LINK KA POSLEDNJEM NASTAVKU
Нема коментара:
Постави коментар