STRANCI U OGLEDALU
CIJANID I STARE KUKE
U tri godine posle objavljivanja albuma Stranglers In The Night, prvog bez Hjua Kornvela, a sa Polom Robertsom i Džonom Elisom u postavi, The Stranglers su privremeno ostajali bez još jednog člana osnivača, Džeta Bleka. Njegovo odsustvovanje počelo je bizarnim incidentom na koncertu u Londonu, 11. oktobra 1992, koji se umalo nije završio kao po scenariju iz filma This Is Spinal Tap. Blek, doduše, nije odleteo u vazduh, ali se odjednom našao u oblaku toksičnog dima. Pod jarkom svetlošću reflektora, farba na kulisama počela je da se topi, otpuštajući cijanidna isparenja, a sve se to dešavalo bubnjaru iza leđa. Otrovani Blek je završio na intenzivnoj nezi i ostao van stroja više od dva meseca. Za to vreme, na britanskoj i evropskoj In The Night turneji odmenjivali su ga razni muzičari, među njima Ret Skebis (Rat Scabies) iz grupe The Damned. Sledeće godine je, međutim, ponovo ispao iz postave na duže vreme – prema rečima Žana Žaka Burnela, vremešnog Bleka sustigla su preterivanja iz prošlosti – a na njegovo mesto je upao perkusionista Tikake Tobe. Ovaj Japanac, stari Burnelov prijatelj iz vremena kada je karate-basista polagao za crni pojas, navodno nije znao reč engleskog, ali je vrlo uspešno „cepao” bubnjeve na američkoj turneji, prvoj od 1987. godine.
U tri godine posle objavljivanja albuma Stranglers In The Night, prvog bez Hjua Kornvela, a sa Polom Robertsom i Džonom Elisom u postavi, The Stranglers su privremeno ostajali bez još jednog člana osnivača, Džeta Bleka. Njegovo odsustvovanje počelo je bizarnim incidentom na koncertu u Londonu, 11. oktobra 1992, koji se umalo nije završio kao po scenariju iz filma This Is Spinal Tap. Blek, doduše, nije odleteo u vazduh, ali se odjednom našao u oblaku toksičnog dima. Pod jarkom svetlošću reflektora, farba na kulisama počela je da se topi, otpuštajući cijanidna isparenja, a sve se to dešavalo bubnjaru iza leđa. Otrovani Blek je završio na intenzivnoj nezi i ostao van stroja više od dva meseca. Za to vreme, na britanskoj i evropskoj In The Night turneji odmenjivali su ga razni muzičari, među njima Ret Skebis (Rat Scabies) iz grupe The Damned. Sledeće godine je, međutim, ponovo ispao iz postave na duže vreme – prema rečima Žana Žaka Burnela, vremešnog Bleka sustigla su preterivanja iz prošlosti – a na njegovo mesto je upao perkusionista Tikake Tobe. Ovaj Japanac, stari Burnelov prijatelj iz vremena kada je karate-basista polagao za crni pojas, navodno nije znao reč engleskog, ali je vrlo uspešno „cepao” bubnjeve na američkoj turneji, prvoj od 1987. godine.
Sjedinjene
Države su, inače, bile zemlja koju su Stranglersi pod Kornvelovim uticajem
žarko želeli da osvoje, ali tamo nisu uspeli da postanu nešto više od kultnog
benda, i to u najboljem slučaju. Kako je Burnel 1993. godine ocenio za Los Angeles Times, to je bilo
zato što su stilski suviše krivudali i zato što nisu mnogo išli na turneje po
SAD. „Hju nikada nije želeo da sviramo po malim klubovima u Americi, al’ kad
iza sebe nemaš (poslovnu) mašineriju, moraš tako da radiš. Sviramo po malim
prostorima kad smo ovde, jer tu jedino i možemo da nastupamo. Neka od tih mesta
su poput klozeta, ali ovo je prvi put da stvarno uživam u iskustvu sviranja po
SAD.”
I dok su stare
kuke neumorno putovale, Pol Roberts se i dalje suočavao sa mržnjom onog dela
publike koji nije mogao da ga prihvati kao Kornvelovog naslednika. Ovaj inače
pristojni momak stoički je podnosio provokacije, ali na koncertu u Portugalu
1994. godine dobacivanja na njegov račun toliko su iznervirala Burnela i Bleka
da su se oni fizički razračunali sa dvojicom izgrednika – kao u dobra stara
vremena, kada su prgavi Stranglersi, svirajući po raznim rupčagama i birtijama,
znali da se potuku sa celim auditorijumom ako bi bili pljuvani, gađani flašama,
itd.
MAČKA KOJA JE
HTELA DA BUDE LAV
Ako je
Stranglers In The Night zvučao kao dokazivanje (Kornvelu?) da Davitelji nisu
muzički potrošeni i da još mogu da iznenade – novi pevač Roberts je pucao od
entuzijazma, a Elis se trudio da ostavi utisak – potonji About Time (1995) se
doima kao pokušaj uspostavljanja snažnije kopče sa slavnom prošlošću. Ovaj
kvalitativno ujednačen ali ne naročitio avanturistički album producirao je Alan
Vinstenli (Winstanley), inžinjer zvuka na prva tri albuma - Rattus Norvegicus,
No More Heroes i Black And White a takođe producent četvrtog, The Raven. Sve su
to bile ploče na kojima je oblikovan zvuk Stranglersa, i koje su Stranglerse
učinile prodavanijim od bilo kog pank benda u Velikoj Britaniji. Ako je želja
bila da se na ovaj način vrati bar deo ranijih tiraža, cilj zasigurno nije
postignut, a da je album zvučao više stranglersovski od prethodnog – to jeste,
što svakako nije bio izraz samopouzdanja već konzervativnog hvatanja za formulu
kao izvora prepoznatljivosti.
Stranglersi su
uvek bili najzanimljiviji kada su eksperimentisali sa zvukom i stilom, čak i u
svojoj mejnstrim fazi (od La Folie pa nadalje), a najmanje impresivni kada su
se dodvoravali publici komercijalnim destilatom „svog” zvuka (album 10).
Međutim, oni na About Time nisu posegli za rekreiranjem zvuka prvih ploča, što
bi se moglo očekivati s obzirom na prisustvo Vinstenlija, već su se okrenuli
svojoj mejnstrim zaostavštini iz prethodne decenije, delujući usput pomalo
penzionerski. Izuzetak koji potvrđuje pravilo je Golden Boy, žestoka
zarazna kompozicija koja otvara album. Ona zvuči kao da je došla iz ranog
perioda grupe, samo bez grmljavine basa. Ali, to je igra na sigurno, kao što je
već bio slučaj sa Sugar Bullets sa Stranglers In The Night i kompletnim
albumom 10. Umesto duvača, odbačenih na prethodnoj ploči, ovde se u nekoliko
pesama čuju gudači – u Face električnu violinu svira Najdžel Kenedi
(Nigel Kennedy) – a prisutni su i drugi sofisticirani aranžmani koji prizivaju
Feline, Aural Sculpture i Dreamtime. Džon Elis se kao gitarista ni po
čemu ne ističe, osim što je tehnički umešniji od Kornvela i lepo svira
akustičnu gitaru. Vokal zlatnog dečka Robertsa bolje se raskomotio ovde nego na
prethodnoj ploči, ali mu ljubavni zanos i dalje bolje leži od agresivnosti i
dočaravanja atmosfere opasnosti kakva, recimo, postoji u Sinister,
najboljoj kompoziciji na About Time. Roberts tu jednostavno ne može da isprati
dramatičnost kakvu sugeriše muzika, pa na momente zvuči kao mačka koja imitira
lava. Uz Sinister i Golden Boy, vredne pomena su kompozicije Money,
Little Blue Lies i završna As The Boat Sails By, dok je za singl
izabrana poluakustična balada Džeta Bleka Lies And Deception u čijem
refrenu Roberts kao da reže vene u napadu patetike, sve u pratnji gudača. Pesma
nije ni omirisala britanski Top 100. U tome joj je dodatno odmogla činjenica da
nije imala video spot – za razliku od pesme Golden Boy koja, opet,
nikada nije postala singl.
STERILIZACIJA U CRVENOM
Dok su
Stranglers In The Night i About Time još zvučali korektno, makar kao pokušaji
očuvanja zvuka i muzičke raznovrsnosti Davitelja, potonje ostvarenje Written In
Red (1997) deluje kao da ga je mogao snimiti bilo koji bend, u ovom slučaju
drugorazredan, a bezlični omot – na kojem prvi put od The Raven nema
stilizovanog logoa grupe – savršeno ilustruje suštinu ovog CD-a. Čak i
najtvrdokorniji fanovi Stranglersa imali su problem da ga svare: za razliku od
prethodna dva albuma, koja su makar uspela da nakratko uđu u britanski top 40,
Written In Red se zaustavio na 52. mestu i ubrzo nestao sa liste.
Problem nisu
toliko kompozicije, nastale u saradnji Robertsa i Elisa, a koje nisu ni bolje
ni gore od onih sa About Time. Mnogo gora stvar su nemaštoviti aranžmani u
beskrvnoj, vazdušastoj i dezorijentisanoj produkciji Endija Gila (Andy Gill),
gitariste renomiranih Gang Of Four. Nije najjasnije čime su se Stranglersi
rukovodili kada su ga izabrali, ali sudeći po rezultatu, jedino o čemu je Gil
vodio računa bio je upravo instrument koji on inače svira. Gitara Džona Elisa,
standardno anemična, ovde izbija u prvi plan u krljačkim pesama kao što su Miss
You i Silver Into Blue. Sa druge strane, nestala su sva obeležja
Stranglers zvuka: poodavno utanjeni bas Žana Žaka Burnela jedva se može
razaznati, a klavijature Dejva Grinfilda svele su se na vazdušastu pozadinu –
tamo gde se čuju od gitare ili uopšte postoje. Ovo ubijanje prepoznatljivosti
benda, koji je u to vreme bio pod Elisovom dominacijom, kasnije će revoltirati
i Burnela i ćutljivog Grinfilda. Burnel će dve decenije kasnije, u intervjuu za
sajt TheStranglers.net objasniti da je tada bio duboko u ličnim problemima,
zbog čega se u bendu povlačio, naročito pred Džonom Elisom., a svoje stanje
tokom rada na Written In Red, opisao je kao zombirano i nezainteresovano. „Ako
se izuzmu jedna ili dve pesme, nisam imao nikakve veze sa Written In Red. Ne
osećam ništa prema tom albumu (...). Digao sam ruke od benda; to više nije bio
bend – bili su to samo Džon, Pol i tip koji koristi Protools”, ispričao je
basista 2014. godine.
Inače, Robertsa
je na Written In Red obuzela iritantantna težnja za pevušenjem, tu i tamo
primetna na ranijim albumima. Stvar je samo pogoršana produkcijskim nehatom –
njegov mlitavi vokal deluje sterilisano, dok se u „ambijentalnoj”, produkcijski
nefokusiranoj In A While jedva i čuje. Posebna priča je Summer In The
City, obrada hita grupe The Lovin’ Spoonful, čije je izvođenje, kako navodi
Roberts na svom sajtu, nametnula diskografska kuća (nezavisni When!). I zaista,
bend zvuči kao da ga je neko motkom terao da svira: pevanje je neobavezno a
svirka bezdušna, filovana efektima koji samo naglašavaju odsustvo mesa i
supstance. Ako se ijedna Stranglers obrada može smatrati potpunim promašajem,
onda je to Summer In The City, i na osnovu nje je zaista teško
poverovati da su pesme Walk On By Berta Bakaraha, All Day And All Of
The Night grupe The Kinks i 96 Tears grupe Question Mark And The
Mysterians doživele novi talas popularnosti upravo zahvaljujući Daviteljima.
VALCER NA PETAK 13.
Posle debakla sa Written In Red, grupa je proslavila dve decenije od izdavanja albuma prvenca Rattus Norvegicus, i hvatajući se za renome svoje klasične postave – održavan izdavanjem bezbrojnih kompilacija (videti naredna poglavlja) – napravila je gala koncert u londonskom Rojal Albert Holu. U publici, po priči očevidaca, nije moglo da se diše kolika je bila gužva, nastup je sniman kamerama, a sve je izgledalo kao u danima najveće slave – osim što je bend delovao serioznije, nimalo nalik divljacima koji su krajem sedamdesetih godina tukli muzičke kritičare, pevali o lemanju svojih devojaka i odbijali ponude velikih diskografskih kuća uz poruke tipa „jebite se, vole vas Stranglersi” (ovako je Hju Kornvel po sopstvenom priznanju „otpozdravio” faksom kompaniji A&M koja je ona izrazila želju da u SAD objavi kompilaciju prva tri albuma Davitelja).
Obučeni u
smokinge i okruženi simfonijskim orkestrom Electra Strings, sastavljenim
isključivo od devojaka, Stranglersi su izvodili svoje najveće hitove, ali i
pesme koje su nastale posle Kornvelovog „adio”. Kao što se može čuti na „živom”
albumu Friday The Thirteenth (1997) i videti na istoimenom koncertnom videu
(naziv potiče od datuma koncerta – petka 13. juna), nove pesme nisu mogle da
izdrže konkurenciju starih, a i dobar deo repertoara nije dobro funkcionisao u
izmenjenim aranžmanima. Ipak, najveći problem je za mnoge bio Roberts, sa svojim
pevušenjem i prenaglašavanjem emocija. Sudeći po izjavama fanova po internet
forumima, Robertsovo bizarno pucketanje prstima uz Golden Brown spada u
najomraženije momente njegovog boravka u Stranglersima.
VOJNA BAZA BLUZ
Kada je 1998.
godine objavljeno da Davitelji objavljuju svoj 14. album Coup de Grace, moglo
je delovati da su puni inspiracije, čim su prvi put posle Feline (1982)
izbacili novo studijsko ostvarenje samo godinu dana nakon prethodnog.
Ideja za ovaj
album rodila se tokom nastupa Stranglersa po bazama britanske vojske u Severnoj
Irskoj, Bosni i Hercegovini i na Foklandskim ostrvima, poprištu
britansko-argentinskog rata iz 1982. „Bukvalno smo visili sa repa aviona koji
je nadletao ostrvlje, dok se direktno ispod nas uzdizao bombarder tipa tornado
koji je išao da natankuje gorivo”, pričao je kasnije Džon Elis. „Istog dana
su nas odvezli helikopterom na neko ostrvo u južnom Atlantiku, da sviramo za 28
vojnika u radarskoj stanici.”
Dok su
Stranglersi zabavljali vojsku, Burnel je upijao nepravde koje je viđao na
putovanjima, i ne samo da je sve to pretočio u pesme, već je posle mnogo
vremena došao na ideju da poveća svoj stvaralački udeo. Takođe je odlučio da
ponovo počne da peva, što je prestao da radi 1991. godine kada je u grupu došao
Roberts. Burnel ne veruje naročito u svoje vokalne sposobnosti, što u
intervjuima i priznaje, ali na Coup de Grace kao da ga je uhvatila nostalgija
za dobrim starim vremenima kada je imao hitove sa Something Better Change,
5 Minutes, La Folie, European Female i Nice In Nice.
Međutim, ključna je bila Burnelova težnja da nešto promeni u Stranglersima,
koji su osam godina posle Kornvelovog odlaska potonuli u anonimnost – ako se
izuzme poplava nostalgičnih kompilacija najvećih hitova i koncert u Rojal
Albert holu – pa su im najbolji izvori prihoda postale svirke po vojnim bazama
bogu iza tregera. Ono što je Burnelu smetalo bila je dominacija Džona Elisa i
Pola Robertsa u bendu – naročito Džona Elisa. Sa druge strane, ovaj gitarista
se jadao Dejvidu Bakliju (David Buckley), autoru knjige o Stranglersima No
Mercy (1997), kako on (Elis) „svaki put kad svira na koncertu napravi više
novca za Hjua Kornvela nego za sebe.”
Poenta je u tome
što su stari članovi Stranglersa, za razliku od Elisa i Robertsa, imali
autorska prava na stare hitove benda pa su dobijali novac od njihovog
korišćenja na radiju, televiziji i raznim kompilacijama, od kojih je Greatest
Hits 1977-1990 bio bestseler. Na koncertnom repertoaru takođe je bilo dosta
starih hitova, od čega je koristi imao i Kornvel, koji je sa Burnelom, Blekom i
Grinfildom bio potpisan na svakoj pesmi Davitelja zaključno sa 1990. godinom.
Za dva nova člana, situacija je bila finansijski nesigurnija, jer nove pesme
nisu dobro prolazile a u to vreme ih nije bilo ni na kakvim kompilacijama.
„Ponekad mi se
čini da je ostalima manje stalo do uspeha nego Polu i meni”, rekao je Elis
Independentu (1997) u vreme kad su Stranglersi boravili na Foklandskim
ostrvima.
Ova nesrazmera u
željama starih i novih članova očigledno je stvarala sve dublji jaz u grupi.
Kako je Burnel izjavio za sajt Punk77, Elis je želeo da od Stranglersa napravi
novi bend, pa je čak u jednom trenutku predložio da grupa promeni ime, baš kako
su mediji svojevremeno sugerisali. Njegova ideja je navodno bila da se iz
naziva izbaci jedno slovo i da se grupa nadalje zove The Strangers (Stranci).
Takođe je sugerisao promenu logoa – stilizovanog potpisa grupe. Burnelov
odgovor je u oba slučaja glasio „odjebi”. Roberts je za Punk77 potvrdio da je
ideja o izbacivanju jednog slova uistinu postojala, ali se ogradio rečima da je
sve to bila „samo šala”.
Nažalost, Coup
de Grace, u produkciji Dejva M. Alena (Dave M. Allen), poznatog po radu sa The
Cure (producirao albume iz zlatnog perioda te grupe: uključujući Kiss Me Kiss
Me Kiss Me, Disintegration i Wish), nikako se ne može protumačiti kao šala, i
nije učinio ama ništa da popravi neslavnu, stalno opadajuću reputaciju
postkornvelovske postave Davitelja. Uprkos osvežavajućem povratku Burnelovog
vokala u tri pesme, album nije bio nikakavo kreativno ili komercijalno
uskrsnuće koje su neki očekivali. U stvari, mediokritetski Written In Red
deluje skoro kao klasika u odnosu na ovaj produkt, koji je kompozitorski i
produkcijski ravan kao daska – Alen kao da nije bio motivisan da izvuče iskru
iz uglavnom ispraznog materijala.
Uvodna God Is
Good predstavlja iritirajuće monoton flert sa tehno zvukom i orijentalnim
melosom u kojem Burnel četiri minuta ponavlja jedno te isto ne menjajući
intonaciju ni za lek. Dobrodošao ali propao eksperiment. U potonjoj, banalno
poperskoj You Don’t Think That What You’ve Done Is Wrong, Burnel mjauče
kao Kit Ričards (Keith Richards) dok lamentira kako ga je napustio Kornvel, a
to što ovog puta menja intonaciju ne znači da je kompozicija iole zanimljivija
za slušanje od God Is Good. Nadalje se ređaju trećerazredne pesme, u
kojima vokale preuzima Roberts, pevušeći kao na prethodnom albumu, a kuriozitet
je mlitava Miss You, koja, sasvim nepotrebno, deli isti naziv sa jednom od pesama sa Written
In Red!
„Kvalitete” ovog
Stranglers uratka najbolje je sumirao NME u kratkoj i surovoj recenziji, dajući
mu dvojku na skali od jedan do deset. Prema oceni britanskog muzičkog
nedeljnika, Coup de Grace je „potpuna, potpuna besmislica od početka do kraja;
beskičmena kolekcija pesama preko kojih su razmazane blipkajuće klavijature i u
kojima nema ničeg od pređašnje duhovitosti i zlobe (Stranglersa). Mogu oni da
imaju najviše sedih u kosi i najviše godina među sadašnjim pank rokerima, ali
kada se posluša ovaj album, Belle & Sebastian zvuče kao Discharge u odnosu
na njih. Sramota.”
Coup de Grace
je, sasvim zasluženo, prošao katastrofalno – to je jedini studijski album grupe
koji nije ušao na britanski Top 100 (završio je život na 171. mestu) i sa njega
nije skinut nijedan singl, što govori koliku je veru izdavač, Festival Records,
imao u album. Svejedno, u ovoj katastrofi posejano je seme povratka starom
zvuku benda: u naslovnoj pesmi, duboko zakopan u miksu, čuje se dobri stari,
„prdavi” bas Žana Žaka Burnela kao krik njegove pobune koja je na posletku
transformisala Stranglerse i vratila ih dobrim delom tamo gde su bili pre
devedesetih.
U ZNAKU MRMOTA
Posle Coup de
Grace, kojim Elis i Roberts nisu bili zadovoljni, Stranglersi su otišli na
turneju i još malo svirali po britanskim vojnim bazama u inostranstvu. Posao je
bio unosan, a pozivi su samo pljuštali. To je tako trajalo do marta 2000.
godine, kada je objavljeno da Elis napušta bend. Zvanično, motiv mu je bilo
posvećivanje drugim poslovima, ali se iz Burnelovih izjava može izvući
zaključak da je to bio rezultat borbe za kontrolu nad Stranglersima u kojoj je
Elis izgubio.
Poslednje godine
Elisovog boravka u bendu Burnel opisuje kao „mračne.”
„Bio sam stvarno
nesrećan. Želeo sam da dignem ruke od svega”, ispričao je basista za sajt
Punk77. „Postojao je jedan period kada nisam želeo da se suočim sa bendom,
posebno sa Džonom Elisom, i zapravo sam napustio grupu.”
Nejasno je šta
se tu stvarno dešavalo, jer je Burnel od medija do medija menjao izjavu o svom odlasku
u vreme snimanja albuma About Time – negde je pričao da je to učinio, a negde
da je to zamalo učinio – ali što se tiče svog gneva i uzroka tog gneva
bio je krajnje decidan: „Džon je sasvim sigurno pokušavao da (od Stranglersa)
napravi novi bend, i ja sam neko vreme dopuštao da se to dešava. Čak ni Dejv
nije želeo da se meša u to. On je, iz različitih razloga, smatrao da je proces
snimanja van njegove kontrole. E, meni je bilo svega dosta. Džon me je izdao, i
zadovoljstvo se izgubilo. To jeste posao, ali Stranglersi su naša misija. To je
poziv... ako ne bi donosio radost, ako bismo ga radili samo zbog novca, ja bih
se povukao. Imam ja šta drugo da radim u životu – da vozim bicikl, da podučavam
(karate – Burnel je postao profesor ove borilačke veštine, prim. aut).”
Elis se dugo
nije oglašavao povodom stvarnih razloga svog odlaska, a otvorio je dušu 2014. godine. Kako je ispričao za sajt AngryBoater.com, neposredno pred razlaz sa Stranglersima bio mu je ponuđen
unosan posao u svetu interneta, što je odlučio da prihvati jer nije bio
zadovoljan načinom na koji se „kao ljudsko biće razvijao unutar benda.”
„Dešavalo mi se
na turnejama... da ne mogu da zaspim. Na mojoj poslednjoj dužoj turneji sa
Stranglersima želeo sam da imam bar dva sata sna! Jednostavno nisam mogao da
zaspim! Osećao sam se kao da sam okovan... To je stvarno bilo neobično. Zapravo, to mi je moje telo poručivalo – ili su to bili glasovi - da je vreme za
odlazak. Ali, da stavimo stvari u kontekst. Ja sam napisao mnogo pesama za
sledeći album Stranglersa, i sve su one odbijene. Pa sam rekao sebi: Ako ne
mogu kreativno da doprinesem kako valja, onda ovde nema ničeg za mene.
Mislim, čemu (ostanak)? Koncerti se pretvore u užas iz Dana mrmota, u stalno
ponavljanje – bez obzira na to što si okružen kvalitetnim osobljem, odsedaš u
finim hotelima na finim lokacijama, jedeš dobru hranu, itd – a i nisam baš bio naročito
dobro plaćen da sve to radim...” Kada je novinar sugerisao Elisu da „glasovi”
koje on pominje podsećaju „na proces koji korporacije koriste da se otarase
neželjenih zaposlenih”, Elis je odgovorio: „Stvorili su neodrživu situaciju –
to je ono što se desilo u Stranglersima.”
I zaista, otišla
su obojica, doduše u razmaku od šest godina. Ali jedno je sigurno - kada je
nezadovoljni Elis dao otkaz i u postavu ušao Bez Vorn, bivši član Toy Dollsa i
Smalltown Heroesa, na neslavnu, gotovo anonimnu fazu postojanja benda konačno
je stavljena tačka.
LINK KA SLEDEĆEM NASTAVKU
LINK KA SLEDEĆEM NASTAVKU
Нема коментара:
Постави коментар