Treći deo
IPAK IMA HEROJA
KAKO SE KALIO PELCER
Britanska grupa Smalltown Heroes, koju je 1984.
godine osnovao Bez Vorn, budući spasilac Stranglersa, predstavlja tek fusnotu u
istoriji popularne muzike, ali njena istrajnost je dostojna panteona rokenrol
mitova.
Vornov bend, nastao pošto je on napustio pank
veseljake Toy Dolls, stekao je neku vrstu kultnog statusa zato što je bezmalo
deset godina uporno držao koncerte i gradio fanovsku bazu nemajući pri tom ni
album, ni singl ni ugovor sa nekom muzičkom kućom. Prkoseći ovakvim
okolnostima, Smalltown Heroes, isprva poznati kao The Troubleshooters, održali
su oko hiljadu svirki širom Velike Britanije pre no što im se sreća osmehnula u
vidu nagrade magazina Kerrang za
najbolji domaći bend koji nema diskografski ugovor (u konkurenciji 950 takvih).
To im je pomoglo da te iste, 1994. godine, pronađu izdavača i na tržište izbace
Moral Judgement, prvi interaktivni
CD-rom singl ikada objavljen, za šta su dobili nekoliko nagrada za
inovativnost.
U međuvremenu su Smalltown Heroes zapali za oko
Stranglersima, koji su gajili sličnu koncertnu etiku, i dobili poziv da
nastupaju sa njima na About Time turneji. Saradnja je bila vrlo uspešna, pa je
nastavljena na turneji kojom je promovisan Written In Red, a tvrdokorna publika
Davitelja je toliko volela Vornov bend da ga je redovno tražila na bis.
Smalltown Heroes su u to vreme definitvno bili u
usponu, i činilo se da će se njihova sizifovska upornost konačno isplatiti.
Debi album Human Soup (1996)
dobio je odlične kritike, a tokom druge turneje sa Stranglersima, Vorn je pisao
pesme za naredno studijsko izdanje. Niko nije slutio da će se godinu dana
kasnije točak sreće naglo okrenuti unazad. Izdavačka kuća EG, pritisnuta
finansijskim nedaćama, praktično je u pet do 12 odustala od objavljivanja
albuma čiji je radni naslov bio Atomic
Cafe, i u koji su Smalltown Heroes polagali velike nade. Razočarani
članovi su se razišli početkom 1999, a debakl je bio tako bolan da Vorn o njemu
ne voli da priča za medije.
JEDAN POZIV MENJA SVE
Nekako istovremeno, Stranglersi su prolazili kroz
najmučniji period svog postojanja otkako je Hju Kornvel otišao – publika nije
dobro prihvatala Pola Robertsa, već skoro celu deceniju „novog” pevača, muzika
se pod uticajem gitariste Džona Elisa izmenila do neprepoznavanja a zatim
postala bezuba i mediokritetska, albumi Written
In Red i Coup De Grace
prodavali su se mizerno uz podjednako mizerne kritike, a postavu su hteli da
napuste i basista Žan-Žak Burnel i klavijaturista Dejv Grinfild, tvorci unikatnog zvuka Stranglersa
koji je proslavio ovu grupu u doba panka i nju vejva, a koji je na Written In Red nestao bez traga.
Vorn, posmatrač prilika u grupi tokom zajedničkih turneja sa Smalltown Heroes, izjavio je za Punk77 (2004) da Stranglersi sa
Elisom u postavi nisu znali na koju će stranu. „Među članovima je bilo
pukotina, ali oni su uživo i dalje bili veliki bend – bili su glasni, moćni,
čvrsti i žestoki... Još su punili dvorane, još su smatrali da imaju nešto da
kažu kao koncertni bend.”
Davitelji su se u mart 2000. dodine spremali za
još jednu seriju „vojnih” svirki, koja je uključivala baze KFOR-a na Kosovu, kada je
Elis, prema Burnelovim rečima (TheStranglers.net, 2014), „ucenio bend” time što
je desetak dana pred polazak na turneju zatražio udvostručenje svoje plate, i
to zato što će svirati na opasnom području. Prema Burnelovim rečima, Stranglersi
su to odbili. Elis je zatim oglasio svoje povlačenje. Pošto nisu želeli da novog
gitaristu traže preko oglasa i u cajtnotu troše vreme na slušanje gomile
kandidata, članovi su pozvali u London nekoliko muzičara koji su im se
dopadali. Ali, tražili su nekog ko je više od dobrog gitariste. Burnel je hteo
trećeg kompozitora u bendu s kojim bi mogao da sarađuje kao nekad sa Kornvelom,
budući da je Roberts prevashodno pisao u tandemu sa Elisom.
Poziv na audiciju zatekao je Vorna kao porodičnog
čoveka koji se skrasio sa ženom i dvoje male dece u gradiću Sanderlend na
severu Engleske, zarađujući za život kao gitarista u retro-rok grupi The Sun
Devils, koja je svirala obrade. Onda mu je tehničar benda, koji je takođe radio
za Stranglerse, preneo pozdrave starih poznanika. Burnel i Grinfild su se dobro
sećali Vornovog umeća uživo, pa su ga pitali preko zajedničkog prijatelja hoće
li opet da svira sa njima – ovog puta kao član njihovog benda.
„Isprva sam odbio, na molbu moje žene, koja me je
dobila nazad posle tolikih godina na turneji”, ispričao je Vorn u intervjuu za
sajt Floatationsuite.com (2010). „Zato sam ih nazvao i rekao da neću doći, ali
sam im samouvereno poručio da me pozovu posle audicije ako i dalje budu u
problemu.”
Stranglersi su mu svejedno zadali da nauči četiri
pesme, a samo dan kasnije, Vorn je ipak zagrizao udicu, slušajući No More Heroes na ajpodu dok je čekao
kćer da izađe iz škole. Ubedio je ženu da se takva prilika ne odbija, otišao za
London i prošao audiciju iz prve.
„Legenda kaže”, rekao je Vorn za Punk77, „da sam
dobio posao samo zato što sam umeo (pravilno) da odsviram Golden Brown, za razliku od Hjua Kornvela, i ta priča je zapravo
tačna.” Naime, Džet Blek je posle izvođenja „tobož pao preko bubnjeva, kao da
je hteo da kaže: ‘E hvala bogu da se konačno našao neko ko to ume da svira kako
treba.’”
(Kornvel je u knjizi The Stranglers: Song By Song bez uvijanja priznao da mu Golden Brown ne ide od ruke što se
brzine sviranja tiče, jer, kako kaže, nije tehnički umešan gitarista)
Bez obzira na svoje oduševljenje, Vornov pogled
na Stranglerse nije bio ružičast. Po njegovom mišljenju, oni nisu snimili ništa
pristojno od kraja osamdesetih („album 10 bio je odvratan”), i slabe su im bile
šanse da se vrate na stare pozicije. Ipak, Vorn je želeo da svira sa njima ne
samo zbog pristojne plate („san snova za svakog muzičara koji ima porodicu”),
već i zato što je smatrao da „ima šta da im pruži.”
Deset dana posle audicije, novi gitarista imao je
vatreno krštenje u Prištini, gde su Davitelji tri noći zaredom svirali za
pripadnike KFOR-a. Hemija sa ostalim članovima je „proradila”, pa je bend sa
obnovljenom energijom pošao na novu, „civilnu” turneju, koja je ostala
zabeležena na koncertnom albumu 5 live 01 (2001).
KLASIČNE BRESKVICE
Rasplet krize u Stranglersima i Vornovo
uigravanje poklapa se sa povratkom benda u svest šire publike. To, naravno,
nije poticalo od aktivnosti postkornvelovske postave. Jednostavno, Stranglersi
su konačno počeli da bivaju priznati, što im je zbog otpadništva i imidža
mizoginih nasilnika, izmicalo još od ere panka. Uticajni kritičari stare garde poput
Džona Sevidža, Džuli Burčil (Julie Burchill) i Tonija Parsonsa (Tony Parsons)
ustupili su mesto mlađim rok novinarima koji nisu imali predrasuda ali ni to
„zadovoljstvo” da ih Burnel, zbog nepovoljnih recenzija, čašćava karate
udarcima ili da ih bend vezuje izolir trakom za Ajfelov toranj na 300 metara
iznad tla, što se 1979. godine dogodilo francuskom novinaru Filipu Manevru
(Philippe Manoeuvre). Neopterećeni prošlošću, politikom veličanja „pank jezgra”
(Sex Pistols, The Clash) odnosno „spuštanja” bendova koji „nisu pank a šlepaju
se”, kritičari nove generacije videli su u Daviteljima omiljeni bend iz
detinjstva i – klasiku britanskog rokenrola.
Prvo su krajem devedesetih, na britanskom Kanalu
4 Stranglersi proglašeni drugim najboljim pank bendom svih vremena – rangirani
su iza Sex Pistolsa a ispred The Clash. Zatim je u oktobru 2000. godine na
BBC-ju prikazan dvodelni dokumentarac o grupi, sa starim prijateljem i
obožavaocem Džordžom Melijem (George Melly) u ulozi naratora (njegov bluzerski
glas i usna harmonika krase Old Codger,
legendarnu B stranu singla Walk On By iz
1978), a godinu dana kasnije, i BBC-jev Radio 2 je napravio opsežan
dokumentarac, obogaćen intervjuima sa starim i novim članovima grupe.
INVAZIJA TRULIH JABUKA
Kompilacija Peaches: The Very Best Of Stranglers pojavila se u dobrom trenutku, ali to
ne može da obriše činjenicu da se radi o još jednom u nizu pokušaja izdavačkih
kuća da zarade na uspehu najpoznatije postave Davitelja. Između albuma 10
(1990) i Norfolk Coast (2004) pojavilo se 13 takvih zbirki – u proseku jedna na
godinu dana – i sa stanovišta kupaca većina se može smatrati bespotrebnim.
Epic, podružnica CBS, za koju su Stranglersi
snimali od 1982. do 1990, prva se posle Kornvelovog odlaska bacila na
kompilovanje i u samom startu odlično zaradila sa Greatest Hits 1977-1990
(1991). Sastavljač je „uspeo” da izostavi Nice
‘n’ Sleazy, ali je kompilacija
svejedno ušla u britanski top 5, provela na listama 47 sedmica, dostigla
platinasti tiraž i svrstala se među najveće uspehe Epica i samog benda.
Pošto je Epic objavio još nekoliko zbirki
singlova, remiksa i maksi singl verzija, u mašineriju „rasprodaje bola” se
1994. godine uključio EMI, vlasnik kataloga Stranglersa iz perioda 1977-1981.
Pošto se tokom osamdesetih već istakao besomučnim kompilovanjem hitova, B
strana singlova i rariteta, EMI je sada izbacio četvorostruki CD boks-set The
Old Testament: The U.A. Recordings 1977-1982, kao i dvostruki CD The Hit Men (1997) kojim je pokazao
Epicu kako se pravi definitivna
kompilacija Stranglersa.
Pored tih i sličnih izdanja, EMI i Epic su 2001.
godine reizdali prvih 10 albuma Stranglersa, obogativši ih dodatnim pesmama.
Klasika se dobro prodaje, a sa bonusima i poboljšanim zvukom prodaje se još
bolje.
U novom milenijumu je krenula nova epidemija:
kompilovanje pesama iz postkornvelovskog perioda. Četiri studijska ostvarenja
sa Robertsom i Elisom pokrivena su sa sedam kompilacija, pri čemu nijedna
od tih jeftino sklepanih zbirki, koje su se pojavile u nezavisnim izdanjima od
2001. i 2004. godine, nema nikakvog smisla. Album Stranglers In The Night je ignorisan
bez izuzetka; About Time, Written In Red i Coup De Grace zastupljeni su
podjednako sa najboljim i najgorim pesmama. Kako bi se sve te trule jabuke
uvalile kupcima, ubačena su koncertna izvođenja klasičnih Stranglers hitova –
ali sa Robertsom umesto Kornvela.
Za sve to vreme nije se pojavila nijedna
kompilacija sa studijskim snimcima obe postave Stranglersa. Za kršenje
tog „tabua” moraće da se sačeka još nekoliko godina.
MUZE SA OBALE NORFOLKA
Dok su originalni Davitelji i dalje postojali u
paralelnoj diskografskoj stvarnosti, neokrnjeni, popularni i večito mladi, oni
„novi” su tavorili na ivici zaborava, muku mučeći sa izdavačkim kućama koje
nisu verovale da život posle Kornvela ima smisla. Ipak, bend je sa Bezom Vornom
dobio samopouzdanje i posle dugo vremena počeo da funkcioniše kao celina.
U međuvremenu, Burnel se malo izduvavao na nizu
solističkih svirki, a Roberts je diskografsku pauzu Stranglersa iskoristio da
sa svojom novom grupom Faithband snimi albume Faith? (1999), Self Discovery (2001)
i The Pressure Sensitive (2003). Na
turneji Faithbanda, u vreme Self Discovery, gitaru je svirao Bez Vorn. Činilo se da se pevač fino slaže sa novim
gitaristom Davitelja, ali nisu postali kompozitorski tandem.
Na jesen te iste 2001. godine, Vorn se uputio kod
Burnela u Kembridž, tj Somersham. „Tamo sam sa Džej-Džejem proveo deset dana
nabacajući ideje za pesme, i postalo je očigledno da možemo da radimo zajedno”,
ispričao je za sajt Punk77. Sledeća tri albuma (Norfolk Coast, Suite XVI i
Giants) napisala su uglavnom njih dvojica.
Vorn je u istom intervjuu ukazao na ono što će
kasnije postati očigledno: njegov stil sviranja bio je drugačiji od Elisovog a „mnogo
više nalik Hjuovom po zvuku i osećaju.” To je očito doprinelo da se bend vrati unikatnom stilu s kojim se proslavio
na početku karijere.
„Želeo sam da unesem dodatnu žestinu i čvrstinu.
Zvučaće malo smešno, ali čim vidiš Stranglerse odmah ti je jasno u čemu je
njihova snaga: u basu i klavijaturama. A ja sam hteo da i gitara bude
istaknuta.”
Na pojačanom tretmanu gitare – koja je Kornvelu
uglavnom služila za eksperimentisanje i funkcionalno dopunjavanje zvučne slike
– svojevremeno je insistirao i Elis. Počev od Stranglers In The Night, ona je izbila u prvi plan, a na
Written In Red je u nekoliko pesama zagušila sve ostalo – sugerišući pri tom
neku sasvim drugu grupu. „Džon je više bio moderni gitarista. Dobar gitarista,
ali ne i obavezno odgovarajuć za Stranglerse. Sa Stranglersima, muzičke
sposobnosti su 50 odsto priče, dok ostalih 50 odsto otpada na stav, jer
sviranje nije najteža stvar na svetu”, rekao je Vorn za svog prethodnika, čiji
je manjak agresivnosti i harizme značajno odudarao od duha originalnih
Davitelja.
U vreme pisanja materijala za album, neki
zvaničnik kompanije Sony čuo je demo za Norfolk
Coast. Prema Burnelovim rečima, oduševio
se onim što je čuo, pa je ponudio bendu da snimi tu jednu pesmu za Sony. Posao
je dogovoren, za producente su izabrani Pit Glenister (Pete Glanister) i Mark
Volis (Marc Wallis). Potonji je bio inžinjer zvuka na U2 klasiku The Joshua Tree (1987), radio je sa The
Smiths, Talking Heads, Polom Kelijem (Paul Kelly), Igijem Popom i Debi Hari
(Debbie Harry), a u skorije vreme je producirao album The Man Who (1999) grupe Travis koji se u Britaniji prodao u
sedmostrukom platinastom tiražu (više od dva miliona primeraka). Stranglersi su
bili prezadovoljni onim što je Volis napravio od pesme Norfolk Coast pa su ga angažovali za ostatak albuma, koji su
odlučili da sami finansiraju a potom da ga nude diskografskim kućama kao gotov
proizvod.
Volis je, prema Burnelovim rečima, u startu imao
jasnu ideju kako pesme treba da zvuče, i naterao je Pola Robertsa da
disciplinuje svoj glas. „Pol ima veliki raspon, može s glasom da radi šta hoće,
ali to ponekad zna da bude previše. A Mark je znao kako da radi sa Polovim
glasom. Evo, 13 je godina otkako je Pol u Stranglersima, i on je sada novi pevač, jer mislim da je na
ovom albumu konačno uradio sve kako treba”, izjavio je Burnel u intervjuu koji
je sa njim i Robertsom vodila ekipa francuskog Stranglers sajta
(stranglers.pagesperso-orange.fr). Roberts, ćutljivija polovina dvojca, rekao
je da je rad sa Volisom bio „fantastičan”.
Jedini je nezadovoljan bio Džet Blek, koji se
konačno vratio živim bubnjevima u studiju (nakon La Folie je prešao na ritam
mašinu), a pošto je za neke pesme na Norfolk Coast korišćen njegov rad sa demo
snimaka, Blek je ocenio da se radi o „velikom nezavršenom albumu”.
DRUGI DOLAZAK
Ideja da se materijal spremi unapred srećno se
poklopila sa reaktiviranjem Liberty Records, britanske podružnice EMI-ja za
koju su Stranglersi snimali tokom sedamdesetih i početkom osamdesetih godina
prošlog veka (od 1977. do 1980. godine nosila je naziv United Artists).
Obnovljeni Liberty se usredsredio na pank i nju vejv veterane, kao neka vrsta
pandana muzičkoj kući Sanctuary koja je negovala hard i hevi „oldtajmere”, i
ponovni susret sa Daviteljima imao je sve šanse za uspeh.
Norfolk Coast je naišao na oduševljenje
zvaničnika kompanije. „Jednom kad su čuli album, veoma brzo su doneli odluku.
Baš im se dopao. Za njih su to bili oni stari Stranglersi, ali sa superiornom,
modernom kvakom. Dobra produkcija, dobra ploča, mogućnost za ‘skidanje’ četiri
ili pet singlova”, rekao je Bez Vorn. Kao rezultat, u oktobru 2003. godine,
bend se posle dve i po decenije vratio u jato s kojim je dosegao najveće
visine. Obnovljeni ugovor sa EMI za medije je bio jača vest nego Elisov
odlazak, sasvim izvesno zato što je velika firma ukazala poverenje grupi koja
je sa gubitkom ključnog člana za mnoge izgubila identitet; grupi o kojoj se u
poslednjih 13 godina nije mnogo čulo izvan konteksta nostalgije, obeležavanja
godišnjica, filmova i neovlašćenih muzičkih citata.
Jedino opravdanje mogao je biti neuobičajeno jak
studijski album. „Kao što svi znamo”, pisao je BBC u svojoj recenziji Norfolk
Coast, „nema te velike muzičke kuće koja će uložiti paru u neki bend ako ne
misli da će joj se to dobro isplatiti, sad kad finansije idu sve lošije i
lošije. U ovom slučaju, ljudi iz EMI-ja su bili u pravu.”
„A sve što je trebalo da urade jeste da ga
(album) promovišu, za šta je bio obezbeđen budžet. Odsvirali smo strahovito
mnogo koncerata kako bismo ga podržali”, rekao je Bez Vorn za Punk77, dodavši
da je 2004. godine odsvirano oko 90 koncerata, što je bio rekord nakon 1983.
godine kada je grupa promovisala album Feline – prvi za kompaniju Epic.
Prema njegovim rečima, krupan činilac uspeha
Norfolk Coast bila je zajednička turneja sa rege-pop grupom UB40 na kojoj su
Stranglersi bili predizvođači i koja je održana u novembru i decembru 2003.
godine.
„Sa poslovne tačke gledišta bio je to apsolutno
genijalan potez. Svake večeri smo svirali pred oko 10.000 do 12.000 ljudi.
Stranglersi i UB40 dolaze iz iste vremenske epohe, očito su u sasvim različitim
muzičkim vodama, ali se međusobno poznaju... Izvodili smo po 45 minuta najvećih
hitova, sa Big Thing Coming (novom
pesmom) u sredini. Ljudi nisu mogli da veruju koliko smo bili rezonantni i
snažni – razbijali smo svako veče. Dva meseca posle toga objavili smo album i
opet pošli na turneju, ali samostalnu (počela je 13. februara 2004. godine,
koncertom u beogradskoj Hali sportova – prim. aut.), i usledile su oduševljene
kritike u magazinima Mojo, Uncut, Q...”
Osim starog zvuka Stranglersa i instant
lepljivosti za uši, na Big Thing Coming
se vratila stara ljubav Ljudi-u-crnom prema UFO-logiji, temi neshvaćenog
konceptualnog albuma The Gospel According To The Meninblack (1981). Singl je
pratio spot sa letećim tanjirima koji je za džabe – kako tvrdi Burnel – snimio
Dejvid Balfe (David Balfe), nekadašnji član grupe Teardrop Explodes i saradnik
grupe Blur.
U intervjuu za stranglers.pagesperso-orange.fr,
Burnel je ispričao da se sve dogodilo slučajno: davao je TV intervju u vezi sa
sviranjem basa, a Balfe, koji je bio u studiju, shvatio je da se radi o njemu
omiljenim Stranglersima.
„Kazao sam mu: ‘Pa, hoćeš li da čuješ našu novu
ploču?’ On me upita: ‘Zar vi još snimate
ploče?’ A ja rekoh: „O, da!” Pa je preslušao album i kazao: ‘Ovo je jebeno
sjajno, vraća me u vreme kad sam bio dete, kad sam prvi put sa tatom gledao
Stranglerse! Snimio sam prvih par video spotova za Blur (She’s So High i There’s No
Other Way – prim. aut.), i stvarno bih voleo da radim spotove za
Stranglerse’. Ja mu rekoh: ‘Ne snimamo više spotove jer, znaš, matori smo i
ružni.’ A on reče: ‘Ne, ne, mogao bih da napravim nešto stvarno dobro sa ovim
singlom.’ I tako smo snimili spot. U njemu, srećom, ne vidite previše
Stranglersa, ali vidite leteće tanjire! (...) Video spot vredan između 60.000 i
70.000 funti dobili smo za – kol’ko ovde imam? (pokazuje novinaru prazan džep)
– samo zato što se tipu prohtelo da ga napravi.”
BEZ STARCA NEMA UDARCA
Album Norfolk Coast, koji se pojavio istovremeno
sa Big Thing Coming, mnoge je
podsetio na Stranglerse iz doba najveće slave, a bend se konačno vratio u
medije sa – novom muzikom. Komercijalni uspeh, doduše, nije bio ogroman, ali je
bio sasvim dovoljan da i bend i EMI zadovoljno trljaju ruke: Norfolk Coast se
prodavao bolje od bilo kog studijskog albuma Stranglersa nakon 1990. godine.
Pohvale su
bile gotovo jednodušne. „Iskreno, ne mogu da se setim kada je neki album
Stranglersa dobio aplauze sa svih strana, od Evrope do Velike Britanije, od
fanova preko prijatelja do članova naših porodica. Stvarno je zapanjujuće”,
rekao je Burnel londonskom Guardianu, koji je bendu posvetio celu stranu.
Pa, i nije bilo toliko zapanjujuće. Stranglersi
su na Norfolk Coast isporučili ono što je publika želela od njih da čuje, u
situaciji kada je bend ponovo bio u modi. Mnogi su u rokenrolu posegli za
sličnom taktikom kako bi učvrstili pozicije kod obožavalaca i ubedili sebe da
„još mogu to”. Međutim, takva nastojanja – u biti konzervativna – ne
rezultiraju obavezno dobrim albumima,
što je Stranglersima u ovom slučaju pošlo za rukom. Razlog uspeha je
jednostavan: isporučili su gomilu kvalitetnih pesama, odsviranih vrhunski, sa
energijom na kojoj bi im pozavideli mnogo mlađi bendovi. Produkcija je bila
moderna, prilagođena senzibilitetu ploče, i prvi put posle Aural Sculpture Davitelji su imali stilski zaokruženo delo.
Burnel i Grinfild su se muzički vratili kakvi su
bili na prva četiri albuma, što je starim ljubiteljima Stranglersa bilo
najvažnije. Uvod u naslovnu pesmu Norfolk
Coast – uskovitlane klavijature i agresivna grmljavina basa – prkosni je
manifest svima koji su otpisali bend posle Kornvelovog odlaska, i kao da
poručuje: „On je odneo glas, ali je muzički pečat ostao kod nas.” Iz takvog
početka, ukazuje ugledni Uncut, „jasno je da su se Stranglersi ponovo povezali
sa muzama koje su im pružale nadahnuće na početku karijere.”
Ono što je zanimljivo u vezi sa Norfolk Coast
jeste da su kritičari više pisali o muzici, a manje o tome ko u grupi
„nedostaje”. Doduše, gunđanja zbog Kornvelovog odsustva nisu prestala, ali ni
Robertsov vokal više nije bio predmet negativnih poređenja i poruge. Ukroćen, fokusiran
i funkcionalan, prvi put je zvučao kredibilno od prve do poslednje pesme, što
su čak i najokoreliji fanovi „zlatne” postave morali da priznaju. A u Big Thing Coming je njegov glas jedva
bio prepoznatljiv – ličio je, zapravo, na Burnelov, što je izvesno doprinelo
popularnosti pesme kod starijih poštovalaca Stranglersa. Big Thing Coming je i jedina pesma koju peva Roberts, a koja se 2006. godine pojavila
na kompilaciji The Very Best Of Stranglers.
U odnosu na nesrećni Coup de Grace, Burnel je sav pevački posao ponovo
prepustio Robertsu, a sa Vornom se potrudio oko pratećih vokala i harmonija,
koje su još jedan razlog instant prijemčljivosti Norfolk Coast. Štaviše,
nijedno studijsko ostvarenje Stranglersa posle Kornvelovog odlaska (pa ni pre
toga!) nije bilo ovako raspevano, a
vokalni vrhunac albuma i Robertsove pevačke karijere jeste spora, emotivna,
znojava, gospelom začinjena Tucker’s
Grave koji kao da je, zaslugom producenta Marka Volisa, stigla sa The
Joshua Tree ili Rattle And Hum.
Tucker’s Grave nije jedino izletanje iz sviračke žestine, koje je lična karta Norfolk
Coast. Tu su još gitarski pop
srednjeg tempa Long Black Veil (sledeći
singl, takođe hit), džezirani Dutch Moon, u kojem briljira Džet Blek,
kao i nešto manje uspeli, đango-rajnhardovski Sanfte Kuss – tek da se zna da su ovi momci nekada snimali
sofisticirane, muzički raskošne albume poput La Folie i Feline.
Bez obzira na veliki povratak basa i klavijatura, glavni junak Norfolk
Coast ostaje Bez Vorn, koji je bendu ubrizgao konjsku injekciju adrenalina i u
kojem su Stranglersi – barem u muzičkom smislu – pronašli adekvatnu zamenu za
Kornvela. On će tek na narednim albumima pokazati umeće inteligentnog variranja i unapređivanja motiva iz Kornvelove zaostavštine, ali se već na
Norfolk Coast trudi da sopstveni stil izbalansira sa tradicijom grupe. Njegova
punokrvna gitara otvoreno nosi neke pesme (I’ve
Been Wild, Lost Control, Dutch Moon i
Long Black Veil), na nekima je
funkcionalna podrška starijim i slavnijim kolegama koje su u prvom planu
(naslovna pesma), a ponegde se igra sa Kornvelovim stilom (Into The Fire), najavljujući ono što će Vorn raditi u budućnosti,
kada bude postao glavni pevač i jedini Burnelov partner za pisanje muzike.
Na samom kraju, pomalo simbolično, nalazi se Robertsova Mine All Mine, jedina pesma koja zvuči kao da ju je on napisao,
istovremeno i jedina kojoj ne paše ni žestok zvuk, ni aranžman sa tipično
grinfildovskim klavijaturama.
Iako se na koncertima to
nije moglo primetiti, Roberts se lagano hladio od Stranglersa, ulažući sve više
energije u svoje solo projekte (npr Faithband, koji je promenio ime u Soulsec),
dok su njegovi drugovi, ne sumnjajući ništa, uveliko pisali pesme za novi
album, Suite XVI...
LINK KA SLEDEĆEM NASTAVKU
LINK KA SLEDEĆEM NASTAVKU
Нема коментара:
Постави коментар