Evo i prikaza prvog diska kompilacije Celebrate, kao što sam obećao u uvodnom tekstu. Ovde su Simple Minds u punom naletu mladalačke snage i kreativnosti. Nema sumnje, period 1979-1984 im je najbolji. I upravo tog perioda treba da se prisete - ili sa njim da se upoznaju - svi kritičari njihovih kasnijih, mejnstrim radova.
NOVI ZLATNI SNOVI
Debi album Simple Mindsa Life
In A Day (1979) – na kojem oni ponajviše zvuče kao svoji postpunk savremenici
i zemljaci Magazine (čak su delili istog producenta Johna Leckiea) – zastupljen
je na Celebrate naslovnim, prvim
singlom, koji je ušao u donji dom britanskih top lista. kao i sa drugim singlom
Chelsea Girl koji nije ušao nigde,
iako su i kompanija Arista i bend očekivali da on prođe mnogo bolje od pesme Life In A Day. Sam album je neujednačen,
uzori benda se isuviše lako primećuju – Magazine, Roxy Music, David Bowie – ali
kompozicije, podjednako nošene McNeilovim klavijaturama i Burchillovom gitarom,
lepe se za uvo.
Arista je očekivala da će takav biti i drugi album, za čijeg je
producenta ponovo izabran Leckie. Međutim,
ono što su vredni momci iz Glazgova izbacili samo par meseci posle Life In A Day, a to je nekomercijalni,
mračni Real To Real Cacophony (1979),
nije bilo nimalo pitko, niti je ličilo na Magazine. Ovaj klasični postpank album,
kojeg kritičari danas porede sa najvažnijim ostvarenjima grupa Public Image Limited,
Wire, Gang Of Four i Joy Division, predstavljen je na Celebrate svojim jedinim singlom, rifoidnim Changeling, čija je uredna struktura netipična za divlje
eksperimente ostatka ploče. To je i jedino mesto na kojem kompilacija ne uspeva
da uhvati duh nekog Simple Minds albuma.
Zato je sledeći, Empires
And Dance (1980) uhvaćen kako treba, sa futurističkim disko singlom I Travel (prvi klupski hit benda) i
njegovim blipkajuće-hipnotičnim naslednikom Celebrate.
Empires And Dance, uvrnuti
postpank-disko manifest sa elemenitima krautroka, naišao je na oduševljenje
kritike, ali Arista, besna zbog nekomercijalnosti prethodnog rada, Real To Real Cacophony, nije želela da ulaže
novac ni u štampu ni u promociju. Rezultat: Empires And Dance –
čiji je omot poslužio Manic Street Preachersima kao inspiracija za omot njihovog slavnog ostvarenja The Holy Bible
(1994) – pojavio se u krajnje ograničenom tiražu. To je opet uslovilo i
formalni razlaz Ariste i Simple Mindsa.
Momci su se ubrzo prebacili na
Virgin, koji je želeo da opipljive rezultate saradnje dobije što pre, pa je
insistirao na producentu Steveu Hillageu, gitaristi progresivne grupe Gong. Iako
su im se ukusi razlikovali, Simple Minds su sa Hillageom našli zajednički
jezik, i štaviše isporučili ne jedan nego dva albuma - Sons And Fascination i Sister
Feelings Call – koji su 1981. prvo objavljeni kao „dupleks“, a potom kao
odvojena izdanja, a u svakom slučaju su postigli dobre rezultate i privukli
pažnju malo šire publike. Muzika je evoluirala ka novom talasu, bas je postao fankoidniji,
ali je zadržana sklonost ka slobodnijoj formi. Pesma The American vratila je Simple Mindse na britanske top liste, a
pulsirajuća Love Song postala je njihov
prvi međunarodni hit. Pored ova dva očigledna izbora, na kompilaciji su se s
pravom našli Sweat In Bullet (remiksovan
za singl) i izvanredni, kinematični instrumental Theme For Great Cities, koji je današnjim generacijama uglavnom poznat
u remiksima DJ-jeva (najpoznatiji Dave Lee/Joey Negro/Raven Maize).
Verovatno najsjajniji čas Simple
Mindsa, New Gold Dream (1982)
i višestruko prelomni trenutak u njihovoj karijeri, zastupljen je zasluženo sa
četiri velika hita – Promised You A
Miracle, Glittering Prize, Someone Somewhere In Summertime i New Gold Dream (81-82-83-84). Prva dva
su uvela bend u britanski Top 20; u pop-biseru Someone Somewhere In Summertime Jim Kerr je otkrio čari
pevanja-sa-dušom (koje se na kasnijim albumima može smatrati okosnicom
poređenja Simple Mindsa sa U2), dok je naslovna pesma postala vrlo popularna u
diskotekama, naročito u Nemačkoj i Italiji, gde je njen uvodni sintisajzerski
rif 1993. godine usemplovan u veliki
plesni hit Open Your Mind grupe U.S.U.R.A. Pesmu su iste godine
obradili Utah Saints, a i britanska
Kawala je 1999. godine odatle vadila semplove. U međuvremenu je ovakvu vrstu
omaža dobila Someone Somewhere In
Summertime, u hitu Davida Guette The
World Is Mine (2005). Generalno, New
Gold Dream je uveo Simple Minds na plesne podijume, ne malom zaslugom novog
bubnjara Mela Gaynora, tada samo sešn muzičara pozvanog da zakrpi rupu nastalu
odlaskom originalnog bubnjara Briana McGeea. Gaynor, koji je svirao na većini
pesama na albumu (ostali rent-a-bubnjari: Kenny Hyslop, Mike Olgetree),
omogućio je da topli, kristalni zvuk muzike (vrhunski rad producenta Petera
Walsha), sada potpuno podvedene pod klasičnu pop formu uz fanki i džez tonove, dobije
moćnu podlogu u ritmu.
Nošeni uspehom New Gold Dream
i njegovih singlova, Simple Minds su pošli na turneju, koja je odredila dalji
pravac njihove karijere. Gostujući po raznim evropskim festivalima, prvi put su
svirali pred 50.000 ljudi, a upoznali su i U2, s kojima su se spajtašili. Bend
je bio ponet energijom koncerata i ushićenim odzivom publike, pa je počeo da
menja pristup. Kako je Kerr u to vreme izjavio, kada se nastupa pred velikom
masom „nema mesta za suptilnost, nema za njom potrebe niti potražnje.“ Iskustva
sa turneje i druženje sa novopečenim prijateljima iz Dablina odrazili su se u
bombastičnom zvuku novog albuma Sparkle In The Rain (1984). Produkciju
je radio Steve Lillywhite, stari saradnik grupe U2 (albumi Boy, October, War), koji je takođe radio sa Peterom
Gabrielom na njegovom ključnom albumu Peter
Gabriel III (1980). Lillywhiteov dar za uzbudljiv tretman bubnjeva snažno se oseća u Waterfront, prvom singlu sa Sparkle In The Rain. Ova eksplozivna
pesma u ritmu koračnice, kao rođena za stadionsko klicanje, popela se u gornji dom
britanskog Top 20, a još veći hit je bila širom Evrope, gde je osvajala prva
mesta, učinivši Simple Minds zvezdama u usponu. Usledila su još dva odlična
singla, takođe zastupljena na Celebrate
– Speed Your Love To Me i Up On The Catwalk – koja se, kao i
ostatak albuma, voze na razbijačkim bubnjevima Mela Gaynora i gitari Charliea
Burchilla, uz klavijaturske začine Micka Mc Neila. Ali, Sparkle In The Rain je komotno mogao da prođe kao New Gold Dream II, što bend nikako nije
hteo, a što bi se desilo samo da je produkcija bila drugačija. Lillywhite jeste značajno promenio
zvuk benda, potisnuvši dotle pulsirajući bas Dereka Forbesa u drugi plan
(jedino odstupanje je donekle Waterfront),
ali to ne može da sakrije činjenicu da se ispod praštećeg rok zvuka struktura
pesama nije radikalnije promenila u odnosu na prethodnu ploču, što ranije jeste
bio slučaj. Prvi put u istoriji Simple Mindsa, trik sa odbacivanjem košuljice bio
je samo površinski. Kritika je koliko-toliko prihvatila ovu novu transformaciju
– ako se izuzmu zlobni „U3“ pokliči pojedinaca – ali kreativni vrh je nepobitno
bio dostignut sa New Gold Dream, i sada
se, bez obzira na ujednačen kvalitet Sparkle
In The Rain, taj vrh održavao na buku i mišiće. A daleko od javnosti, narastajuća
slava je već počela da uzima danak, i bilo je samo pitanje vremena kada će bend
sastavljen od prijatelja pući po šavovima.
DODATNA LEKTIRA ZA ONE KOJI HOĆE DA IZUČAVAJU
PERIOD 1978-1984:
Someone (album Life In A Day)
Premonition, Factory,
Calling Your Name (album Real To Real Cacophony)
This Fear Of Gods, Thirty
Frames A Second (album Empires And
Dance)
Kaleidoscope (B strana singla I Travel)
In Trance As Mission (album Songs
And Fascination),
Hunter And The Hunted, Big Sleep (album New Gold Dream)
Book Of Brilliant Things, East
At Easter, Shake Off The Ghosts
(album Sparkle In The Rain)
Нема коментара:
Постави коментар