Ovo mora da je gadno bolelo - Dejvid Finčer tokom
snimanja debitantskog filma Tuđin3 (1992), koji je
unakažen skraćivanjem u postprodukciji.
|
Dve i po godine pre Godina u magli, u junu 2008. godine, objavio sam esejističku knjigu Tuđin 3: Jedan nezasluženi košmar koja se bavila košmarnim pokušajem Dejvida Finčera (David Fincher) da snimi svoj dugometražni prvenac - Tuđin3 (Osmi putnik 3). Finčer je imao tu nesreću da radi na nastavku dva velika holivdska hita u produkciji teškoj 50 miliona dolara (bio je to najveći budžet koji je jedan holivudski početnik dobio) koju su, kada je on preuzeo kormilo, već napustila dva režisera i na kojoj je zube otupilo desetak scenarista. Posle užasnih iskustava na ovom filmu, Finčer ga se odrekao i mrzi da govori o njemu, a priča o nastajanju trećeg Tuđina, zanimljivija, dramatičnija i depresivnija od njegove sadržine pretvorila se u jednu od većih holivudskih legendi.
Više o mojoj knjizi Jedan nezasluženi košmar može se pročitati OVDE. U međuvremenu, stekli su se uslovi za drugo, prošireno i izmenjeno izdanje - koje će, za razliku od prvog, polufanzinskog biti prava knjiga. Tim povodom, odlučio sam da ovde premijerno objavim uvodno poglavlje Preludijum za crnu rupu, koje je značajno prošireno i obogaćeno odlomcima iz intervjua koji je Finčer 1991. godine dao novinaru magazina Premijer Džonu Ričardsonu (John Richardson). To je, inače, jedini intervju koji je Finčer nekome dao tokom snimanja filma, a iz kojeg se vide sav njegov gnev i razočarenje usled čeonog sudara sa konzervativnom mašinerijom studija "Tventi senčeri foks" (20th Century Fox) i neodgovornim producentima, tvorcima poslednje verzije scenarija koji je bio prepravljan tokom čitavog snimanja.
Više o mojoj knjizi Jedan nezasluženi košmar može se pročitati OVDE. U međuvremenu, stekli su se uslovi za drugo, prošireno i izmenjeno izdanje - koje će, za razliku od prvog, polufanzinskog biti prava knjiga. Tim povodom, odlučio sam da ovde premijerno objavim uvodno poglavlje Preludijum za crnu rupu, koje je značajno prošireno i obogaćeno odlomcima iz intervjua koji je Finčer 1991. godine dao novinaru magazina Premijer Džonu Ričardsonu (John Richardson). To je, inače, jedini intervju koji je Finčer nekome dao tokom snimanja filma, a iz kojeg se vide sav njegov gnev i razočarenje usled čeonog sudara sa konzervativnom mašinerijom studija "Tventi senčeri foks" (20th Century Fox) i neodgovornim producentima, tvorcima poslednje verzije scenarija koji je bio prepravljan tokom čitavog snimanja.
Jovan Ristić
TUĐIN3: JEDAN NEZASLUŽENI KOŠMAR
1. Preludijum za crnu rupu
TUĐIN3: JEDAN NEZASLUŽENI KOŠMAR
1. Preludijum za crnu rupu
Kada su posle ogromnog uspeha Tuđinaca (prvi distributerski naziv za SFRJ: Aliens – Osmi putnik 2) novinari upitali Sigurni Viver (Sigourney Weaver) hoće li saga dobiti produžetak, ona im je odgovorila: „Ne mislim da će se to dogoditi. Ali, svojevremeno, nisam mislila ni da će ovaj film biti napravljen. Zaista niko nije hteo time da se bavi. Kada neko kao Ridli Skot (Ridley Scott) napravi onako dobar film, mislim da nema svrhe vraćati se nazad... Srećom, Džim Kameron (James Cameron) je istinski želeo da napravi sopstveni film, i to je i učinio. Ali, ne bih bila sigurna da će biti još jednog (nastavka). Možda oni („Foks“) mogu da idu dalje, ali ja ne znam kuda se može ići posle Tuđinaca.“
Nije Viverova bila jedina koja je imala ovakvo mišljenje. Ni mnogi ozbiljniji analitičari nisu videli prostora za suvisao nastavak posle tačke na kraju Kameronove priče. Ali, logika je jedno, a zov profita nešto drugo. Kada studio i filmski producent jednom obrnu ogromne pare, oni – poput svakog trgovca – počinju da razmišljaju kako da ih obrnu još jednom, pa ako uspeju, onda još jednom, i tako u krug, sve dok se ne umore, ili dok publika ne počne da povraća.
Po tom pitanju, čelnici producentske kuće „Brendivajn“ - Gordon Karol (Gordon Carroll) , Dejvid Gajler (David Giler) i Volter Hil (Walter Hill) - i gazde „Foksa“ nisu nikakvi izuzeci. Kameronovo delo bilo je urađeno po formuli koja se fantastično mogla eksploatisati – svakako bolje od podloge koju je nudio Skotov „kultni preludijum“ iz 1979. godine. Doduše, tačno je da je Tuđin (prvi distributerski naziv za SFRJ: Osmi putnik) bio finansijski veoma uspešan, kompleksan i poštovan film, ali je bio suviše „umetnički“ i pre svega ozloglašen kao horor par excellence – što će reći da mu je komercijalni domet bio ograničen. Umetnik i taktičar Ridli Skot nije puštao čudovište iz mraka pošto je imao nameru da na temelju straha od nepoznatog uplaši ljude, a pragmatista Džejms Kameron, željan toga da publiku pre svega uzbudi, izbacio je u prvi plan, pod punim osvetljenjem, čitavu vojsku monstruma, urezavši ih u svest gledalaca kao nove „male zelene“, sto puta gadnije i opasnije od Marsovaca iz Rata svetova; autentičnije i modernije od svega što se u tom smislu pojavilo na filmskom ekranu. Kameron je, čini se, procenio da se ovaj svet uželeo nekih novih filmskih čudovišta, pa je iz tame izvukao zastrašujućeg Gigerovog (H.R. Giger) kandidata, malo ga doterao i umnožio, a onda ga darovao masama, u salvama i vatrometima. A mase su, naravno, odgovorile ogromnim bioskopskim posetama, uopšte ne pitajući da li je pre Tuđinaca bilo nekog filma ili ne.
Koliki je uticaj Kameronovog naučnofantastičnog Vijetnama lepo se može videti kroz činjenicu da čuvena reklama za Pepsi nije nastala posle Skotovog filma, niti se nakon Tuđina izgradio zabavni park-simulacija „Alien War“, začeo dugovečni strip serijal kuće „Dark Horse“, i napravljena gomila video igara (najpoznatija je Alien vs Predator). To se, naime, dogodilo posle Tuđinaca. Sve to, doduše, takođe ima veze sa promenjenim kulturološkim uslovima, tehnološkim i tržišnim okolnostima i mogućnostima, deceniju posle originalnog Tuđina, ali se, svejedno, formirao novi mit. A kad već jeste, zaključio je tadašnji predsednik svetske produkcije „Foksa“ Rodžer Birnbaum (Roger Birnbaum), što ga ne iskoristiti za stalnu i unosnu zaradu?
Trejler, koji se u junu 1991. godine pojavio u anglosaksonskim bioskopima, bio je prva jasna potvrda da je u pripremi treći Tuđin, tj. „Tuđin na kub“ (Alien3). Promo-klip je najavljivao premijeru za predstojeći Božić, prikazujući jaje koje puca (čuveni motiv sa plakata za Skotov film) i približava se Zemlji. A kada je film došao u bioskope, mnogi gledaoci su se osetili prevarenim.
Pogrešna sugestija publici da će se radnja Tuđina3 (prvi distributerski naziv za SRJ: Osmi putnik 3) događati „kod kuće“, proistekla je, po svoj prilici, iz nehata tadašnjeg šefa „Foksove“ fizičke produkcije Džona Landaua (Jon Landau). Kako tvrdi Džon Flin (John Flynn) u svojoj knjizi Dissecting The Aliens, Landau u dotle snimljenom materijalu nije našao ništa upotrebljivo za trejler, pa je naložio tehničarima da skrpe bilo šta. Šta god da je stajalo iza ove mutljavine, trejler kao da je odražavao ključnu nedoumicu ljudi koji su Tuđina3 godinama željno iščekivali, ali i onih koji ga pravili: O čemu se u filmu zapravo radi i na šta će na kraju da liči. Naime, Dejvid Gajler, Volter Hil i Gordon Karol upustili su se u skupo snimanje bez jasne predstave o mestu radnje, a kamo li o njenoj sadržini, jer se ona neprestano menjala!
Potraga za konceptom nastavka, tačnije dva nastavka koja bi bila snimljena jedan za drugim, počela je još 1987, godinu dana posle premijere Tuđinaca. Tada su Hil i Gajler – doduše ne mnogo zagrejani za nove epizode, ali svakako voljni da zarade – preuzeli na sebe da napišu priču za koju su hteli da se „razlikuje od ranijih.”
„Svi su hteli nastavak Tuđinaca. Izuzev nas“, kaže Dejvid Gajler. „Mislim, hteli smo rado da ga napravimo, ali nismo bili toliki entuzijasti, jer smo razmišljali: ‘Kako ga učiniti drugačijim’“, u smislu da se izbegne podgrevanje ideja iz prvog i drugog filma.
U najranijoj fazi su razmatrane dve „zemaljske“ priče. Prva je predviđala da tuđinci dođu u Njujork i tamo se sjedine u gigantsko čudovište nalik Godzili. U drugoj, Ripli, Njut i čudovišta jurili su se po futurističkom megalopolisu, nalik onom iz Skotovog Istrebljivača. Razmatrana je i priča s planetoidom iz prvog filma, ali je, po Gajlerovim rečima, taj koncept delovao skupo.
Od Zemlje kao mesta radnje odustalo se početkom sledeće godine – bar kada je u pitanju treći film. To je, čini se, učinjeno iz najmanje tri razloga. Hil i Gajler su ocenili da „priča sa tuđinom najbolje funkcioniše u mračnom, klaustrofobičnom okruženju.“ Zatim, želeli su priču koja se može nastaviti. „Smestite tuđina u Dolinu smrti, bacite na njega atomsku bombu – i eto kraja priče“, kazao je Gajler.
Na Internetu se spominje i treći razlog za odustajanje – pojava scenarija za Predatora 2, koji je imao veoma sličnu priču sa onom koju su Gajler i Hil planirali.
Do 1992. godine, kada je Tuđin3, nakon promene na čelu „Foksa“, dve izmene režisera i dva odlaganja premijere, konačno ugledao svetlost dana, mnogo se toga izdešavalo, mahom skandaloznog, a zahvaljujući zataškavanju i poluinformacijama, nastajanje ovog filma preraslo je u jedan od većih kinematografskih mitova u Holivudu.
Kada je posle niza peripetija sa scenarijem novozelandski režiser Vinsent Vard (Vincent Ward) dobio otkaz, na njegovo mesto je u septembru 1990. godine – na sugestiju Rodžera Birnbauma – doveden mladi Amerikanac Dejvid Finčer (David Fincher), koji je niz godina sarađivao sa kompanijom Džordža Lukasa (George Lucas) „Indastrijal lajt end medžik“ (Industrial Light And Magic), i na Povratku džedaja (1983) prikazao svoje umeće sa vizuelnim efektima. Finčer je danas hvaljeni autor filmova Sedam (1995), Igra (1997), Borilački klub (1999), Soba panike (2002), Zodijak (2007), Neobični slučaj Bendžamina Batona (2008), Društvena mreža (2010) i Muškarci koji mrze žene (2011) ali, njegovo ime je bilo na glasu – doduše samo u kultnim okvirima – i pre no što je snimio Tuđina3.
Finčer, sin reportera magazina Lajf, smatran je vunderkindom još u srednjoj školi, kada je sam producirao lokalne TV vesti. Ispekavši zanat kod Lukasa, postao je, 1987. godine, jedan od osnivača video kuće „Propaganda” za koju je snimio niz reklama i video spotova, radeći rame uz rame sa Majklom Bejem (Michael Bay), Zakom Snajderom (Zakk Snyder), Aleksom Projasom (Alex Proyas), Markom Romanekom (Mark Romanek), Antoanom Fukvom (Antoine Fuqua), Mejertom Avisom (Mayert Avis), Sajmonom Vestom (Simon West) i drugim mladim nadama toga vremena. Početkom devedesetih, „Propaganda” je držala trećinu tržišta muzičkih spotova i imala je godišnji prihod od 50 miliona dolara. Finčer je bio njena glavna uzdanica, i slovio je za verovatno najznačajnijeg promorežisera na prelazu između poslednje dve decenije prošlog veka. Svaki ljubitelj Madone (Madonna), koju je, između ostalog, i njen video imidž doveo na komercijalni tron, nije mogao da ne zapazi spotove za Vogue, pogotovu onaj za Express Yourself. A presudni faktori zbog kojih su ovi visokobudžetni klipovi bili toliko popularni i nagrađivani bila je režija Dejvida Finčera – neobična, duhovita i smela. Niko u MTV miljeu nije snimao tako ambiciozno i filmično. Svaki od njegovih spotova, među kojima su i Cradle Of Love za Bilija Ajdola (Billy Idol) i Freedom ’90 za Džordža Majkla (George Michael), imao je sopstveni život, a priču – prema potrebi. Tamo gde priče nije bilo, sama režija, tj. vizuelizacija pričala je neku sopstvenu, kao u slučaju Janie’s Got A Gun (Aerosmith).
Zalivski rat sa kamenom u cipeli
„Naprosto ne poznajem 27-godišnjaka koji bi odbio da radi film sa budžetom od pedeset miliona dolara“, izjavio je Finčer posle mučnog iskustva sa Tuđina3. Ali, nisu samo pare bile izazov. Finčer je bio veliki ljubitelj originalnog Skotovog filma i želeo je da nova priča u serijalu bude grandiozna, apokaliptična i umetnički dostojna svojih korena. Imao je nameru da joj udari lični pečat, i nije se libio da iskaže svoje ideje, pošto je smatrao da ima slobodu svojih prethodnika, Ridlija Skota i Džejmsa Kamerona. Uzimao je zdravo za gotovo da je unajmljen kako bi stvar obavio najbolje što može, uz prevashodno oslanjanje na sopstvene kreativne impulse. Takođe je pretpostavljao podršku i strpljenje onih koji su mu dali posao.
Ali, u očima producenata i rukovodilaca „Foksa“, ambiciozni Finčer nije bio ni Skot, niti Kameron. Prema njemu su se ponašali kao da je rasipništvu sklon klinac, kojem je u ruke data preskupa igračka. Pri tome kao da su svesno prelazili preko činjenice da je Skot u vreme Tuđina bio bez reputacije u Holivudu, a da je Kameron bio unajmljen pre no što je snimio Terminatora. Takođe su gubili iz vida da je Finčer već stekao reputaciju, ogromnu reputaciju kao režiser spotova – u tom poslu je bio na samom svetskom vrhu, zarađivao je odlično i u skladu sa tim je izgradio čelično samopouzdanje. Uz sve svoje romantične poglede na holivudsku produkciju, što će mu se na snimanju obiti o glavu, bio je vrhunski profesionalac.
Sa druge strane, prva dva filma rađena su, praktično, bez većih komercijalnih očekivanja – budžet prvog (1979) bio je 10 miliona dolara a drugog (1986) 18 miliona jer "Foks" nije bio siguran da li će nastavak sedam godina starog Tuđina biti uspešan na blgajnama. Pokazalo se da ga je po zaradi nadmašio, pa su u slučaju trećeg filma očekivanja postala ključni faktor, a finansijski uspeh – apsolutni prioritet. „Foks“, koji se uvek ponosio serijalima iz svoje produkcije kao što su Ratovi zvezda i Planeta majmuna, odlučio je da pravi unosnu franšizu i svrstao projekat u visoku A produkciju. Tako se Finčer našao u tada jedinstvenoj poziciji: da kao holivudski početnik radi na nastavku nečeg izuzetno popularnog – sa budžetom od 50 miliona dolara. Nije, stoga, za čuđenje što mu je studio postavljao tutore i što mu je toliko podmetana noga.
U kapitalnom dokumentarcu Čarlsa De Lauzirike (Charles De Lauzirika) Wreckage And Rage: The Making Of Alien3 (prvobitno objavljen 2003. godine u cenzurisanoj verziji, a 2010. restaurisan za blu-rej komplet „Alien Anthology”), Džon Landau ponavlja desetak puta da Finčer „nije imao gotov scenario” – kao da je to jedini uzrok režiserovih glavobolja. Stoji, međutim, činjenica da je to bila jedna od glavnih smetnji u njegovom radu. Naime, producenti i scenaristi Dejvid Gajler i Volter Hil su, praktično, tek u poslednjoj sedmici planiranog 70-dnevnog snimanja (10. aprila 1991) stavili tačku na silno prepravljani tekst.
Da stvar bude gora, Gajler i Hil su se žestoko sukobili s Finčerom. Mada se nisu mogli pohvaliti jasnom vizijom u pogledu bilo čega, oni su savršeno dobro znali da im se njegov upliv u scenario ne dopada. Novinar filmskog magazina „Premijer” Džon Ričardson (John Richardson) – čija reportaža „Mother From Another Planet” sadrži jedine Finčerove izjave iz vremena produkcije – piše da su dvojica scenarista od početka „insistirala na jasnoj završnici, u kojoj se sukobe dobri i loši momci.“ Sa druge strane, Finčer je, uz podršku Sigurni Viver, „smatrao da je Riplino žrtvovanje neophodno za priču“, to jest da ne sme da se desi da embrion tuđinske matice iskoči iz Riplinih grudi u poslednjim trenucima pred njen samoubilački skok u oganj topionice (Gajler i Hil su u scenariju uporno potencirali ovaj "porođaj", a Finčer je želeo samo pročišćenje kroz vatru). Insistirao je i na izmenama koncepcije pojedinih likova, smatrajući da su neodgovarajuće napisani i postavljeni u radnji. Svađa Hila i Gajlera sa režiserom obeležila je veći deo produkcije. Oni su u januaru, na samom početku snimanja teatralno napustili studio Pajnvud u Londonu, da bi nešto više od mesec dana kasnije, u februaru, pokidali gotovo sve veze sa projektom. Zadržali su, doduše, ulogu scenarista – prepravljajući tekst sve do aprila – ali je producentska kuća „Brendivajn” spala samo na Gordona Karola, i ako se izuzme on, Finčer je, praktično, sam sebi postao producent o čemu je kasnije svedočila Sigurni Viver. Hil i Gajler su se, međutim, ipak predomislili i vratili starim funkcijama tokom postprodukcije.
Za razliku od njih dvojice, čelnici „Foksa“, na čelu sa Birnbaumom i novopostavljenim predsednikom studija Džoom Rotom (Joe Roth), u osnovi su dobro znali šta hoće. Želeli su siguran, formularan hit, u komercijalnim razmerama prethodnih „epizoda“. Isto tako, želeli su da se taj hit pojavi u američkim bioskopima na tačno određen datum – fiksiran, zahvaljujući novom vlasniku „Foksa" Rupertu Murdoku (Rupert Murdoch), pre no što je produkcija i počela. Ali, okolnosti i ljudi nisu tome išli na ruku. Dejvid Gajler i Volter Hil ponašali su se neodgovorno. Oni su krajem 1990. godine preuzeli pisanje scenarija, nakon što je niz ljudi pokušao da napravi taj tekst, držeći se prvo njihove, ne preterano inspirativne priče sa elementima Hladnog rata, a zatim i one sledeće priče sa kaluđerima otpadnicima na drvenom satelitu koju je smislio Vinsent Vard. Ti scenaristi - Vilijam Gibson (William Gibson), Erik Red (Eric Red), Dejvid Tui (David Twohy), Džon Fazano (John Fasano), Greg Prus (Greg Pruss), Lari Ferguson (Larry Ferguson), Reks Piket (Rex Pickett) - odlazili su, uglavnom zbog „kreativnih razmimoilaženja“ sa studijem, Viverovom, Vardom, Gajlerom i Hilom. Menjali su se i režiseri. Prvi, Reni Harlin (Renny Harlin), dao je otkaz; drugi, spomenuti Vinsent Vard je najuren, a sada se tu našao i junoša koji je, suprotno očekivanjima, držao do integriteta i autorske vizije!
„Verovatno su me unajmili jer su hteli nekog da šutiraju. Gadna situacija. Ne reagujem dobro na takve stvari”, ocenio je Finčer 2006. godine u intervjuu za „Eskvajer.”
U sukobu sa producentima u vezi sa krajem filma i koncepcijom jednog od likova, „Foks“ je podržao Finčera. Za sve ostalo, nije mu se skidao s vrata. Pristao je da mu plati 25 sekvenci sa specijalnim efektima – duplo manje nego Kameronu u slučaju Tuđinaca. Još gore, odbio je zahtev da snimanje traje 93 radna dana, i odobrio samo 70. Što će reći da su mladi režiser i njegova ekipa morali da rade prekovremeno, i to paklenim tempom, kako bi posao završili u 13 nedelja koliko su imali na raspolaganju. Poređenja radi, prvi film je pravljen šesnaest i po nedelja a drugi osamnaest.
Već druge sedmice – zvanično zbog Parkinsonove bolesti – studio je naložio otpuštanje snimatelja Džordana Kronenveta (Jordan Cronenweth). Finčer je Kronenveta doveo lično, jer se divio njegovom radu na Istrebljivaču/Blejd raneru, no „Foks“ je insistirao na smeni, uplašen da će zdravstveno stanje, uz poslovičnu temeljnost tog čoveka, dovesti do prekoračivanja zacrtanih rokova.
A njihovo prekoračivanje je, u slučaju Tuđina3, bilo sasvim uobičajena stvar. Na primer, izgradnja džinovske topionice olova u studiju Pajnvud rastegla se na 12 sedmica, pa je snimanje zbog toga debelo kasnilo. Sa druge strane, Finčer je bio pedantan i zahtevan režiser, koji insistira na detaljima, zbog čega je kasnije nazivan „perfekcionistom”, a i pravljenje nekih scena objektivno je oduzimalo dosta vremena. Užasnuti rukovodioci „Foksa” su zato počeli da seku sve što se vremenski i finansijski ne uklapa. Još uoči snimanja, naložili su otpuštanje izvršnog producenta Tima Cinemana (Tim Zinneman), kojeg su doveli Hil i Gajler, i umesto njega je postavljen Ezra Sverdlou (Ezra Swerdlow). Računalo se, naime, da će njegova iskustva sa Vudijem Alenom (Woody Alen) i Melom Bruksom (Mel Brooks) pomoći da se produkcija satera u rokove. Ali, procena je bila pogrešna. Uzdanica se našla uklještena između Finčera i „Foksa“, koji su uveliko bili u ratu. „Na tom frontu nisam imao šansi. Samo sam posmatrao“, kaže u Wreckage And Rage Ezra Sverdlou, koji je nastojao da ubrzava rad ekipe, čak i po cenu deljenja otkaza, ali je s vremenom postao svestan da su 93 snimajuća dana ipak tražena sa dobrim razlogom. Zato se pridružio Finčeru u glasnom iznošenju stavova koje „Foks” nije želeo da čuje. A kada je Finčer u maju 1991. godine probio rok za desetak dana, posao Ezre Sverdloua preuzeo je Džon Landau, tvrdi i ambiciozni šef fizičke produkcije „Foksa“. “Nisam bio previše nesrećan zbog toga, jer su ulozi postali izuzetno visoki”, priznao je kasnije Sverdlou.
Njegova zamena se pokazala kao vrlo pouzdan tutor. Landau ne samo što je na zahtev „Foksa“ onemogućio snimanje niza planiranih scena – ispostaviće se ključnih – već je prekinuo produkciju posle dve nedelje uzaludnog čekanja da Finčer u takvim uslovima završi posao. Ironijom sudbine, snimanje je trajalo tačno koliko su režiser i produkcijska kuća „Brendivajn” procenili da će biti neophodno – 93 dana.
U „Premijerovoj” reportaži „Mother From Another Planet”, koja je nastala u decembru 1991. godine tokom osmodnevnog, „ponovnog” snimanja u Los Anđelesu, Finčer opisuje, na figurativan način, žestinu svojih sukoba sa Džonom Landauom, čovekom koji je osam godina kasnije dobio „oskara” za produkciju filma Titanik Džejmsa Kamerona i potom bio producent Kameronovog Avatara.
RIČARDSON: Landau i ti ste se hvatali za guše, kol’ko čujem.
FINČER: Imali smo zapanjujuće, zapanjujuće okršaje, sve sa vrištanjem, pljuvanjem i grebanjem. Njegov je posao da kontroliše troškove, a moj da se izborim za snimanje scena. Bilo je to krvoproliće – konstruktivno krvoproliće.
RIČARDSON: Pa, je l’ te skršio?
FINČER: Sve mi je mutno od nasumičnih (udaraca) i krvi. Pitaj Mohameda Alija: „Koliko toga se sećaš?” Zaista to (što se dešavalo) ne mogu da pretočim u reči, jer mi je mozak preopterećen.
RIČARDSON: Pa, je l’ stvarno pokušavao da kaže „seci” umesto tebe?
FINČER: Ne, jebeno je pokušavao da završi pre no što bismo snimili stvari.
RIČARDSON: Misliš, na kraju dana bi rekao: „Gotovo”?
FINČER: Da, bio je u fazonu: „Okej, sada je šest popodne i treba da se gubimo odavde.”
RIČARDSON: I šta bi mu ti kazao na to?
FINČER: „Nema svrhe ići na silu pre no što bude gotovo. To što vidite je tip u gumenom odelu. Ako bude izgledao kao tip u gumenom odelu, onda smo se sjebali.”
RIČARDSON: I to si govorio baš ovako, smirenim glasom?
FINČER: Apsolutno. Neprestano. To je jedan od mojih kvaliteta koji najviše iritiraju.
Prisećajući se tih okršaja mnogo godina kasnije (2003), Landau je ukazao da oni nisu bili lično motivisani, i da uzroke ne treba tražiti u insistiranju na valjanosti argumenata: „To ne znači da je nečije mišljenje pogrešno. Može doći do vrlo usijanih rasprava, ali ja smatram da ako si zvaničnik studija ili producent, onda imaš odgovornost da predočiš stvari koje je ponekad teško čuti.”
U pozadini ove drame stajala je nevoljnost studija da odreši kesu za dodatne troškove, a svi ključni izvori informacija kao razlog navode poskupljenje produkcije usled iznenadnog pada vrednosti dolara u odnosu na funtu pred kraj osnovnog snimanja. Ali, čini se da su iza „Foksove“ rigidne štedljivosti stajala još dva motiva: težnja za sputavanjem pedantnog, ambicioznog i umetnički nastrojenog Finčera, i u vezi s tim, ograđivanje od eventualnog neuspeha. U filmove Ambis Džejmsa Kamerona (1989) i Umri muški 2 (1991) Renija Harlina, „Foks“ je uložio mnogo novca i dosta je izgubio, a panično se plašio propasti već dovoljno baksuznog Tuđina3, na kojeg je, paradoksalno, stavio sve karte u nastojanju da dođe do hita sezone! U tu jamu bez dna uložio je između 13 i 15 miliona dolara – plaćajući scenariste, dvojicu režisera, te montažu i demontažu kulisa (samo na tu stavku otišlo je sedam miliona dolara) koje nisu mogle da prate stalne promene scenarija. Stoga je „Foks“, u vreme Finčerovog angažovanja, verovatno zaključio da bi nadalje trebalo da se kreće u okviru planiranog budžeta – to jest da ne uloži ni cent više – kako bi se u slučaju loše prođe na blagajnama izvukao bez većih gubitaka.
„Kada ulaziš u (filmski) biznis, teško ti je da shvatiš politiku i mehaniku“, izjavio je Finčer za sajt DVDreview.com. „Pretpostavljaš da filmovi koštaju mnogo zbog toga što režiseri – kako se to uvek priča – prekoračuju budžet. Veruješ da je budžet rezultat procesa u kojem finansijeri tačno znaju gde se prepreke kriju. Veruješ da pružaju sve od sebe kako bi film bio napravljen i da im je želja da film ispadne kako treba. U stvarnosti nije tako. Kad te studio unajmi, ti rukovodioci mesecima drhte i znoje se. Ima mnogo upiranja prstom i pokušaja da se stvari zataškaju. Ono što sam naučio (tokom rada na Tuđina3) jeste da kad film treba spašavati, najmanje možeš verovati ljudima koji su u projekat najviše uložili, ljudima koji najviše rizikuju“.
Nepoverenje je dolazilo i od studija i od producenata. „Foksov” stav se, možda, najbolje može sagledati kroz izjavu Rodžera Birnbauma da se Finčerova zaleđina nalazi u reklamama, a da komercijalni režiseri „imaju tendenciju da snimaju i snimaju.” Sa druge strane, Dejvid Gajler se pozivao na Finčerove promo klipove kako bi mladog filmadžiju potcenjivao pred drugima. Razlog: kao scenarista i producent nije uspevao da mu nametne svoju volju, a tu činjenicu nije skrivao ni kada je mnogo godina kasnije u dokumentarcu Wreckage And Rage govorio o gorkim iskustvima na Tuđina3.
Finčer je spomenuto nepoverenje i incident sa Gajlerom opisao u pauzi snimanja, tokom razgovora sa Džonom Ričardsonom.
FINČER: Nema načina da režiser debitant napravi film od 50 miliona dolara u ovom gradu, u doba jebene recesije, u predvečerje novog milenijuma, znaš, sa svom tom panikom koja trenutno postoji u ovom poslu. Nema načina. Ne možeš to da napraviš, jer na posletku, ako ne možeš da kažeš: „Ja sam napravio Ajkulu, verujte mi”, zašto bi ti oni verovali? Jednom prilikom, (producent) Dejvid Gajler, neverovatno agresivan i nadrkan, rekao je preko telefona, tokom zajedničkog razgovora sa „Foksom”: „Zašto slušate njega? On je običan prodavac cipela!”
RIČARDSON: Misleći na reklamu koju si uradio za „najk”?
FINČER: Baš tako. I to je savršeno validno. Šta ja znam? Ja sam običan prodavac cipela.
Prema rečima emotivnog Finčera, stvaranje Tuđina3 ličilo je na Zalivski rat, koji se, inače, razbuktao u vreme početka snimanja, zbog čega šefovi „Foksa” – kako priča Sigurni Viver – nisu bili skloni da prelaze Atlantik i posećuju londonski Pajnvud.
„Za pravljenje te vrste filmova morate imati gvozdena muda”, ispričao je Finčer Marku Salzberiju (Mark Salisbury), novinaru magazina Empajer (članak "Seventh Hell", 1996). „Zato većina producenata izbegava da pravi filmove od pedeset ili šezdeset miliona dolara, koji su nastavci, a zahtevaju kaskadere, čudovišta i specijalne efekte. Da nema neizbežnih poređenja s ranijim filmovima, oni ne bi potrošili tolike pare i bilo bi više slobode; ali u svakoj pojedinačnoj sceni nivo očekivanja je ogroman... Odjednom, u sobi imate sedam ljudi i svi oni moraju da se slože: ‘Jeste, to je veće i bolje od onoga što smo radili prvi put.’ A kad god u sobi imate sedam ljudi koji se pitaju o tome šta će ući u film, očekujte nešto mediokritetsko, jer će se sedmoro ljudi, u strahu za svoj posao, složiti samo s onim što su već ranije videli i za šta veruju da će upaliti.“
„Svi su oni pokušavali da spasu guzicu preko telefona“, dodao je Finčer, „a nijedan studijski glavešina nije došao na snimanje. Donosili su blanko poslovne odluke, bez uvida u pravo stanje stvari. Na primer, ako je nešto trebalo da košta 138.000 dolara, oni bi vam rutinski prepolovili tu sumu. E sad, moj problem je bio kako da nešto snimim s polovinom scenografije.“
KRAJ ODLOMKA
KRAJ ODLOMKA
(c) 2008, 2012, Jovan Ristić
Прворазредно писаније...
ОдговориИзбришиsjajan tekst
ОдговориИзбришиnego zanima me ima li igdje da se nabave dokumentarci o snimanju
Lauzirikin cenzurisani dokumentarac, koji je on potpisao pseudonimom Fredrick Garvin, objavljen je u DVD kompletu ALIEN QUADRILOGY (2003). Može se naći i u zasebnom izdanju kao bonus disk uz Alien 3, pri čemu su na prvom disku iskasapljena bioskopska verzija Aliena 3 i produžena, specijalna verzija koju je restaurirao Lauzirika u saradnji sa montažerom Terijem Roulingsom (Terry Rawlings) pošto Finčer nije želeo da učestvuje u projektu. Ovo zasebno izdanje objavljeno je u Hrvatskoj, i mislim da je titlovano. Jedno vreme je moglo da se kupi u Srbiji.
ОдговориИзбришиNeko je cenzurisani dokumentarac preneo i na YouTube, i može se naći u nekoliko nastavaka. Tražite pod "Making of Alien 3". Ukupno vreme trajanja je 162 minuta.
Necenzurisani Lauzirikin dokumentarac, za oko pola sata duži, pod nazivom WRECKAGE AND RAGE za sada je dostupan samo u Blu-ray formatu, u okviru blu-ray kompleta ALIEN ANTHOLOGY (2010). Srpski Tuck Vision je otkupio ceo komplet, ali je veoma skup - 80 evra. Ne znam kako stvari stoje u zemljama bivše SFRJ. Jedno je sigurno - na torrentima ga nema. Onaj ko kupi ALIEN ANTHOLOGY uz dokumentarac WRECKAGE AND RAGE dobija i njegove restlove, gde takođe ima zanimljivih izjava.